کاهش محسوس درآمد و بازیکنان بازیهای تلگرامی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴
بازیهای تلگرامی مبتنی بر مدل تپ تو ارن (tap-to-earn) در سال ۲۰۲۴ با رشد چشمگیری همراه بودند، اما گزارش اخیر شرکت تحلیل داده هلیکا (Helika) نشان میدهد که این هیجان مدت زیادی دوام نیاورده است. بسیاری از کاربران پس از دریافت ایردراپهای ناامیدکننده، فعالیت خود را کاهش دادهاند و نرخ حفظ کاربران به میزان قابل توجهی افت کرده است.
افت چشمگیر کاربران پس از ایردراپهای ضعیف
به گفته هلیکا، بازیهای مبتنی بر تلگرام در پایان سال ۲۰۲۴ با چالشهای جدی در زمینه حفظ کاربران مواجه شدند. این گزارش بیان میکند که پس از اوجگیری بازیهای تپ تو ارن در سهماهه سوم، کاربران با ایردراپهای ناامیدکننده مواجه شدند که منجر به کاهش ترافیک و تعامل کاربران شد. یکی از نمونههای بارز این روند، بازی همستر کامبت است که پس از ایردراپ ناموفق خود، از ۳۰۰ میلیون کاربر در ماه آگوست به ۴۱ میلیون کاربر در ماه نوامبر سقوط کرد. این در حالی است که تیم توسعهدهنده این بازی اعلام کرده که رقم ۳۰۰ میلیون نشاندهنده مجموع بازیکنان ثبتشده بوده است.
رشد اکوسیستم تون علیرغم چالشهای بازیهای تلگرامی
با وجود کاهش فعالیت کاربران در برخی از بازیهای تلگرامی، بلاکچین تون همچنان به رشد خود ادامه داده است. بر اساس دادههای تون استت (Tonstat)، این بلاکچین طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون حساب جدید اضافه کرده و از ۶ میلیون حساب به بیش از ۱۴۰ میلیون حساب افزایش یافته است. این رشد نشان میدهد که علیرغم چالشهای موجود، اکوسیستم TON همچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است.
چالشهای حفظ کاربران در بازیهای تلگرامی
طبق گزارش هلیکا، نرخ حفظ کاربران در بازیهای تلگرامی بین ۵ تا ۲۰ درصد متغیر بوده که بسیار پایینتر از استانداردهای صنعت بازیسازی (۲۰ تا ۳۰ درصد) است. این کاهش به دلیل از بین رفتن جذابیت کسب درآمد آسان از طریق ایردراپها رخ داده و موجب افت فعالیت در سراسر این اکوسیستم شده است.
علاوه بر این، شناسایی تعداد واقعی کاربران به دلیل فعالیتهای رباتها و فارمینگ بسیار دشوار شده است. این امر منجر به مشکلاتی در ارزیابی دقیق رشد واقعی این بازیها شده و چالشهای بیشتری را برای توسعهدهندگان به همراه دارد.
مدلهای درآمدی و آینده اکوسیستم بازیهای تلگرامی
یکی دیگر از نکات برجسته گزارش هلیکا، ناپایداری درآمد متوسط هر کاربر (ARPU) در این بازیها است. بسیاری از تیمهای توسعهدهنده هنوز نتوانستهاند مدلهای اقتصادی پایداری را پیادهسازی کنند و کاهش ترافیک کاربران باعث فشار بر فروش داخلی و درآمدزایی شده است.
علاوه بر این، تلگرام در ماه گذشته اعلام کرد که تمامی برنامههای مبتنی بر رمزارز در این پلتفرم باید به طور انحصاری از بلاکچین تون استفاده کنند. این تصمیم باعث تقویت جایگاه تون در اکوسیستم تلگرام میشود اما در عین حال ممکن است توسعهدهندگانی را که از سایر بلاکچینها مانند منتل (Mantle) و سویی (Sui) استفاده میکنند، دلسرد کند.
چشمانداز آینده: بازیهای پیچیدهتر و حرفهایتر در راهاند
علیرغم چالشهای پیشروی بازیهای تلگرامی، گزارش هلیکا با نگاهی مثبت به آینده مینگرد. تلگرام علاقه زیادی به جذب استودیوهای بازیسازی نشان داده و امکانات بیشتری را برای توسعهدهندگان فراهم کرده است. این امر میتواند زمینهساز ورود بازیهای پیچیدهتر و حرفهایتر در سال ۲۰۲۵ باشد که تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند و به جذب و حفظ کاربران کمک کنند.
با در نظر گرفتن این تحولات، آینده بازیهای تلگرامی و اکوسیستم TON به نحوه واکنش توسعهدهندگان و اکوسیستم به این چالشها بستگی دارد. اگر بازیهای جدید بتوانند مدلهای اقتصادی پایدارتری ارائه دهند و تجربه کاربری جذابتری ایجاد کنند، احتمالا شاهد رشد مجدد این صنعت خواهیم بود.
منبع