اشتراک گذاری مطلب
اقتصاد جهان

قیمت خودرو تا ۳ هزار دلار افزایش می یابد

7580
admin
1 دقیقه مطالعه

به گزارش تجارت نیوز،

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شنبه هفته جاری، به هشدار خود مبنی بر اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات از دو کشور عمل کرد و جریان مهاجران و مواد مخدر از مرزهای ایالات‌متحده و همچنین کسری تجاری بزرگ  را عامل این اقدام دانست. تعرفه‌ها قرار است از ساعت ۱۲ بامداد روز سه‌شنبه اعمال می‌شود و به تولیدکنندگان کمتر از ۴۸ ساعت فرصت می‌دهد تا موضوع را ارزیابی کنند.

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو کانادا گفت: بخش خودرو، یک هفته‌ای تعطیل می‌شود.

طبق تحقیقات شرکت مشاوره «الیکس پارتنرز»، تعرفه‌ها ۶۰ میلیارد دلار هزینه به صنعت اضافه می‌کند که احتمالا بیشتر هزینه‌های مذکور، به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

گیلرمو روزالس، رئیس انجمن توزیع کنندگان خودروی مکزیکی گفت: خودروسازان در مکزیک با واردات قطعات و وسایل نقلیه بیشتر، آماده شده‌اند که ممکن است در چند هفته اول، آسیب تعرفه‌ها را تعدیل کند. همه چیز به روندی که دولت ترامپ در این زمینه اتخاذ می‌کند، بستگی خواهد داشت.

هر چند تعرفه‌های ترامپ بر صنعت خودروی مکزیک بسیار مهم است، اما برخی از خودروسازان مانند بی‌ ام دبلیو، به برنامه‌های خود ادامه می‌دهند. این تعرفه‌ها بر برنامه‌های این خودروساز برای سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون یورویی در تاسیسات جدید توسعه و بهبود سلول‌های باتری در ایالت سن لوئیس پوتوسی مکزیک، تأثیری نخواهد گذاشت.

به گفته تحلیلگران شرکت وولف ریسرچ، میانگین قیمت خودروی جدید در انتهای زنجیره تامین برای مصرف کنندگان، ممکن است حدود ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند.

از زمانی که ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود در مورد توافقنامه تجارت آزاد بین ایالات‌متحده، کانادا و مکزیک مذاکره مجدد کرد، خودروسازان در این کشورها مجبور به رعایت سقف بالاتر برای قطعات ساخت آمریکای شمالی شدند، اما تجارت سه جانبه، عوارضی را متحمل نشد. تعرفه‌های جدید رئیس جمهور آمریکا، این توافق را که قرار است سال آینده بررسی شود، دستخوش تغییر می‌کند.

داگ فورد، نخست‌وزیر انتاریو هشدار داده است که ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار شغل فقط در پرجمعیت‌ترین استان کانادا از بین برود که بسیاری از آنها در بخش خودرو هستند. کارشناسان صنعت می‌گویند که تامین آخرین قطعه وسیله نقلیه در زنجیره تامین ایالات متحده؛ همانطور که ترامپ می‌خواهد، درخواستی سخت است.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد که سیاست‌های حمایت‌گرایانه‌اش، مشاغل تولیدی را به ایالات متحده بازمی‌گرداند، درآمدها را افزایش داده و کسری تجاری این کشور را کاهش می‌دهد. اما تحلیلگران هشدار داده‌اند که تغییر تولید و ایجاد مشاغل جدید ممکن است سال‌ها طول بکشد.

جنرال موتورز که بزرگترین خودروساز ایالات‌متحده است، اعلام کرده که تولید خود را تغییر نخواهد داد مگر اینکه مطمئن باشد که این کار در بلندمدت منطقی است. پل جاکوبسون، مدیر مالی جنرال موتورز، هفته گذشته گفت که این شرکت، در انتظار تعرفه‌ها، در حال کاهش موجودی کالا در کانادا و مکزیک است. به گفته سخنگوی این خودروساز، همچنین در حال تسریع در ارسال این خودروها بود.

فرانسیسکو گونزالس، رئیس اجرایی انجمن ملی صنعت قطعات خودرو مکزیک، گفت: تعرفه‌ها در مکزیک، احتمالاً رشد بخش قطعات خودرو این کشور را در سال جاری، از دو درصد پیش‌بینی شده به صفر می‌رساند. گونزالس خاطرنشان کرد که افزایش قیمت‌ها به سرعت به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. وی گفت: صنعت خودرو نمی‌تواند در کوتاه مدت خود را با چنین تصمیمی سازگار کند.

یکی از تامین‌کنندگان گفت که حاشیه سود آنها برای قطعات خاصی که در مکزیک ساخته می‌شوند، فقط دو تا ۱۰ درصد است، بنابراین افزودن این تعرفه به معنای زیان فوری تا ۲۳ درصد برای هر قطعه است.

در کنار شکایت ترامپ از مهاجران و تجارت مواد مخدر، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ابراز نگرانی کرده است که چین از مکزیک به عنوان «درگاه مخفی» برای ارسال کالاهای ارزان به آمریکا استفاده می‌کند. از زمان انتخابات ایالات متحده، کلودیا شینبائووم، رئیس جمهور مکزیک، تعرفه‌های خود را بر واردات ارزان آسیایی اضافه کرده و تمرکز خود را به تولید داخلی معطوف کرده است. او متعهد شده است که در برابر ایالات متحده تلافی کند.

گونزالس گفت: نگرانی‌ها مبنی بر اینکه قطعات خودروهای چینی از طریق مکزیک، وارد ایالات متحده می‌شوند بسیار زیاد است و کمتر از سه درصد قطعات فروخته شده در مکزیک، از چین وارد می‌شود. او گفت که با این حال، تامین‌کنندگان در تلاش برای یافتن جایگزین‌هایی برای قطعات آسیایی هستند که قطعات ارزان قیمت و همچنین برخی از نرم افزارها را راحت‌تر جایگزین می‌کنند.

تحقیقات بانک تورنتو دومینیون کانادا نشان می‌دهد که سهم مکزیک از بازار خودروی ایالات‌متحده در ۴۰ سال گذشته، به طور پیوسته افزایش یافته و در بحران مالی سال ۲۰۰۸، از کانادا پیشی گرفته است. دولت کانادا به نوبه خود، متعهد شد تعرفه ۲۵ درصدی را علیه ۱۵۵ میلیارد دلار کانادا کالاهای آمریکایی اعمال کند.

دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر مستعفی کانادا، برای تضمین سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای برقی در قطب‌های تولیدی انتاریو تلاش کرده است و شرکت‌هایی مانند هوندا موتور و فولکس‌واگن را به تعهد ده‌ها میلیارد دلاری برای ساخت باتری‌ها و کارخانه‌های مونتاژ در منطقه دعوت کرده است.

رابطه تجارت خودرو کانادا با ایالات‌متحده، به دهه ۱۹۲۰ برمی‌گردد. مونتاژ خودرو در کانادا از سال ۲۰۰۰ به شدت کاهش یافته است. در واقع، اکثر خودروهای فروخته شده در این کشور، توسط کارخانه‌های ایالات‌متحده عرضه می‌شوند و تنها ۹ درصد آنها ساخت کانادا هستند که با ارزش دلار آمریکا سنجیده می‌شوند اما صنعت تامین قطعات نسبتا پویا مانده است.

بلومبرگ گزارش کرد که مایکل روبینت، معاون راهبردی شرکت «اس اند پی گلوبال موبلیتی» (S&P Global Mobility)  گفت که خودروسازان احتمالاً بلافاصله پس از اعمال تعرفه‌ها، دوباره تولید خود را کاهش خواهند داد. روبینت، گفت: خودروسازان و تامین کنندگان از ساخت محصولات با تعرفه بالا اجتناب می‌کنند. ما انتظار داریم تولید و فروش کاهش یابد.

دانشگاه تهران

منبع :

ايسنا

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها