ایران اکسپو فرصتی برای توسعه صادرات ایران میشود؟/ بازارسازی؛ ضعف بزرگ صادرات ایران
به گزارش تجارت نیوز،
نشست خبری هفتمین نمایشگاه توامندسازی صادراتی ایران، «ایران اکسپو» و تبیین سیاستهای حوزه تجارت خارجی با حضور معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران امروز، 16 بهمنماه 1403، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برگزار شد.
تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد
در این نشست، محمدعلی دهقاندهنوی، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، درباره محورهای کلیدی توسعه اقتصادی توضیح داد: یکی از محورهای کلیدی توسعه اقتصادی موضوع صادرات است. با وجود افتوخیرها، سال گذشته کشور از نظر صادراتی رشد داشت. اما با توجه به ظرفیتها، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
او ادامه داد: یکی از ابزارهای توسعه صادرات بحث برگزاری نمایشگاهها به ویژه نمایشگاه ایران اکسپو است که 8 تا 12 اردیبهشت 1404، در تهران برگزار میشود.
نمایشگاه توامندسازی صادراتی یکی ابزارهای توسعه صادرات
دهقاندهنوی در پاسخ به پرسش تجارتنیوز درباره نقش برگزاری نمایشگاهها در توسعه صادرات و درآمدزایی برای کشور توصیح داد: نمایشگاهها یکی از ابزارهای اصلی در توسعه صادرات هستند و میتوانند به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در توسعه صادرات نقش داشته باشند.
وی ادامه داد: تأثیر مستقیم به این معناست که در روزهای برگزاری نمایشگاه، هیأتهای تجاری، کالاهای موجود در نمایشگاه را مورد بررسی قرار میدهند و بعد با شرکتها وارد مذاکره میشوند که این مذاکرات یا منجر به عقد قرارداد در روزهای برگزاری نمایشگاه میشود، و یا مذاکرات ادامه پیدا میکند و بعد از مدتی بین شرکتها قرارداد منعقد میشود.
او افزود: حتی این احتمال وجود دارد که یک صادرکننده به دنبال تولیدکننده باشد تا با تولیدات او صادرات انجام دهد. اثر غیرمستقیم نمایشگاه به معنای انعکاس رسانهای اخبار نمایشگاه است. با انعکاس خبری حضور خارجیها در ایران، بسیاری از فعالان این عرصه علاقهمند به پیگیری این رویداد میشوند و همینطور اسم ایران بهعنوان کشوری که دارای توانمندیهای صادراتی است، برجسته میشود.
ایران با چه چالشهایی در زمینه برگزاری نمایشگاه روبهروست؟
دهقان هنوی درباره چالشهای برگزاری این نمایشگاه توضیح داد: چالشهای زیادی در این زمینه وجود دارد. کشور در بخشهایی نظیر آموزش مترجمان تجاری، آموزش مشاوران حقوق بینالملل و تجارت بینالملل ضعفهایی دارد. البته به جز این موارد، چالشها و ضعفهایی در زمینه بازاریابی و بازارسازی وجود دارد.
او افزود: علاوه براین، برای برگزاری نمایشگاه، لازم است بخشهایی نظیر خدمات هتلی، ترانسفر و پذیرش تقویت شود. چراکه در این زمینهها هم ایران با چالشها و ضعفهای زیادی روبهرو است.
راهکار اصلی رفع نقطه ضعفها
رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره راهکارهای برطرف شدن این ضعفها عنوان کرد: زمانی که نمایشگاههای زیادی در کشور برگزار شود، احساس نیاز به ارتقا در زمینههای یاد شده ایجاد میشود. بنابراین، بخشهای متولی هم برای رفع این نیازها تلاش میکنند.
وی درباره وضعیت نمایشگاه نسبت به سال قبل پیشبینی کرد: پیشبینی میشود که نمایشگاه سال 1404، نسبت به سال گذشته بهتر و با کیفیتتر برگزار شود.
براساس این گزارش، توسعه صادرات کشور یک امر ضروری است و نمایشگاهها هم میتوانند بهعنوان یک ابزار در این زمینه عمل کنند. اما دولت و نهادهای متولی باید برای رفع نقطه ضعفها تلاش کنند تا بتوان یک تصویر مطلوب از ایران به تجار خارجی ارائه کرد.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه تولید و تجارت در تجارتنیوز مراجعه کنید.