ایران خودرو از پژو 408 X رونمایی کرد؛ شرکت فرانسوی منکر هر گونه همکاری با ایران شد!
به گزارش تجارت نیوز،
شرکت پژو پس از دو دهه همکاری با ایرانخودرو، در اوایل دهه ۹۰ ناگهان از بازار ایران خارج شد. این اتفاق، ضربهای سنگین به صنعت خودروسازی ایران وارد کرد، چراکه پژو بخش مهمی از تولیدات و توسعه محصولات ایرانخودرو را تأمین میکرد.
با این حال پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۵، همکاریهای میان این دو شرکت از سر گرفته شد و توافقهای جدیدی شکل گرفت تا گامهای مؤثری در تولید و توسعه محصولات نوین بردارند، اما تحریمهای جدید که در سال ۱۳۹۷ اعمال شد بار دیگر همکاریها را متوقف کرد.
اکنون در شرایطی که پژو رسماً از بازار ایران خارج شده است، ایرانخودرو برای بازگرداندن این برند به کشور از مسیر جدیدی به نام چین اقدام کرده است. مسیری که به نظر میرسد قبل از آغاز همکاریها بسته شده باشد.
پژو و تحریمها؛ همکاری با ایرانخودرو یا قطع ارتباط؟
در هفته اخیر، ایرانخودرو از پژو ۴۰۸X رونمایی کرد. این خودرو که قرار است ابتدا بهصورت وارداتی و سپس بهعنوان محصولی مونتاژی در ایران عرضه شود، توجه بسیاری از رسانهها و کارشناسان را جلب کرده است، اما نکته قابل توجه این است که این خودرو دیگر محصول مستقیم پژو فرانسه نیست، بلکه از مسیر چین وارد ایران شده است.
در همین زمینه، شرکت استلانتیس، که مالک برند پژوست، موضع رسمی خود را در برابر این اتفاق اعلام کرده و تمامی شایعات پیرامون بازگشت پژو به ایران را رد کرده است.
شرکت پژو در مکاتبهای به پرسش پایگاه خبری روزگار خودرو درباره همکاری با شرکت ایران خودرو، پاسخ داده و اعلام کرده است: «همانطور که ممکن است بدانید، شرکت استلانتیس و به تبع آن برند پژو، از تمامی مقررات بینالمللی پیروی میکنند. این شرکت تائید میکند که محصولات خود را در ایران به فروش نمیرساند و بهطور واضح به کارکنان و شرکای تجاری خود دستور داده است که از این دستورالعمل پیروی کنند.».
تأکید بر پیروی از مقررات بینالمللی و تحریمهای مرتبط با ایران، بیانگر یک موضعگیری روشن است. شرکت استلانتیس بهوضوح اعلام کرده که نهتنها خود از فروش محصولات در ایران خودداری میکند، بلکه شرکای تجاری و کارکنان خود را نیز موظف کرده تا از این دستورالعمل پیروی کنند.
اظهارات پژو به وضوح نمایانگر این است که این شرکت هیچگونه فعالیت رسمی در ایران ندارد و تمامی محصولات آن که به بازار ایران راه یافتهاند از مسیرهای مستقیم و تحت نظارت این شرکت نیستند.
این موضوع باعث ایجاد تناقضی میان ادعاهای ایرانخودرو و واقعیت میشود. از یکسو، ایرانخودرو با رونمایی از پژو ۴۰۸X و تبلیغات گسترده، سعی در جذب مشتریان دارد و از سوی دیگر، پژو بهطور رسمی اعلام کرده که هیچگونه محصولی را به ایران عرضه نمیکند.
اقتصاد تحریممحور؛ نقش چین در بازگشت پژو
با توجه به تحریمهای اعمالشده علیه ایران، ایرانخودرو بهدنبال راههای جدیدی برای بازگشت پژو به بازار ایران بوده است. یکی از این راهها، همکاری با واسطههای چینی است.
همکاری با چین بهعنوان یک شریک تجاری جایگزین میتواند راهحلی موقت برای پر کردن جای خالی همکاریهای پیشین با پژو باشد، اما فقدان دسترسی به محصولات اصلی پژو و وابستگی به نسخههای مونتاژ چینی، ممکن است تأثیر منفی بر کیفیت و اقبال این خودرو در بازار داشته و ایرانخودرو را در دسترسی به اهدافش با مشکلاتی مواجه سازد.
راهحلهای جایگزین ایران خودرو برای خروج پژو
پس از قطع ارتباط پژو با ایرانخودرو در سال ۱۳۹۷، این شرکت تلاش کرده تا با استفاده از پلتفرمهای پژو و فناوریهای باقیمانده، محصولاتی همچون تارا و ریرا را توسعه دهد. این محصولات که گفته میشود بر اساس پلتفرمهای پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ توسعه یافتهاند، تلاش ایرانخودرو برای حفظ رقابت در بازار خودروهای سواری هستند، اما توسعه این محصولات نیز به دلیل محدودیتهای تحریمی و فقدان دسترسی به فناوریهای روز با چالشهای فراوانی همراه بوده و فاصله معنادار محصولات ایرانخودرو با محصولات باکیفیت پژو را نمایان میکند.
آینده همکاری پژو و ایرانخودرو در هالهای از ابهام
پاسخ رسمی پژو نشان میدهد که چشمانداز همکاریهای جدید بین ایرانخودرو و پژو، حداقل در کوتاهمدت، بسیار تاریک است. ایرانخودرو هرچند تلاش کرده تا با استفاده از مسیر چین پژو ۴۰۸X را وارد بازار ایران کند، اما این اقدام بهتنهایی نمیتواند جایگزینی کامل برای همکاریهای گذشته باشد.
رونمایی از پژو ۴۰۸X در هفته اخیر شاید بهنوعی تلاش ایرانخودرو برای بازگرداندن پژو به بازار ایران باشد، اما پاسخ صریح پژو نشان میدهد که این برند با ایرانخودرو همکاریهای رسمی ندارد.
با وجود این، ایرانخودرو همچنان تلاش میکند تا با همکاریهای غیرمستقیم و مونتاژ محصولات چینی راهی برای بقای برند پژو در ایران بیابد، اما این مسیر پر از چالشهای اقتصادی و فناوری بوده و اعتماد مصرفکنندگان نیز میتواند تحت تأثیر این شکافهای موجود قرار گیرد.
در پایان این سوال مطرح میشود که آیا آیندهای برای بازگشت پژو به ایران وجود دارد؟
پاسخ این سوال به توافقات بینالمللی بستگی داشته و تا آن زمان همه چیز زیر سایه تحریمها و نبود توافقات بینالمللی به راه خود ادامه میدهد.
برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارتنیوز دنبال کنید.