رویارویی موافقان و مخالفان FATF در مجمع تشخیص/ گِره چندساله بر پرونده CFT و پالرمو بالاخره باز خواهد شد؟
به گزارش تجارت نیوز،
خبرهایی که از گوشه و کنار دولت، بهارستان و مجمع تشخیص مصلحت نظام شنیده می شود، حکایت از این دارد که زمان کوتاهی تا تصمیم گیری مجمع تشخیص برای پرونده چندساله FATF زمان باقی مانده است. پرونده ای که از زمان دولت حسن روحانی تا به اکنون به دلیل مخالفت های سیاسی، در مجمع تشخیص مسکوت مانده بود، این روزها دوباره به یکی از مهم ترین مسئله کشور تبدیل شده و اعضای مجمع تشخیص، وقت خود را برای بررسی آن گذاشته اند.
۲ دستگی میان اعضای مجمع بر سر FATF
ماجرای بلاتکلیف ماندن پرونده اف ای تی اف، مربوط به دیروز و امروز نیست و ریشه چندساله دارد، پرونده ای که قرار بود در دولت حسن روحانی و حتی ابراهیم رئیسی به نتیجه برسد اما زور مخالفان این پرونده از موافقانش بیشتر بود. موافقان FATF با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و قفل شدن مبادلات اقتصادی کشور، بر تصویب این پرونده تاکید دارند و معتقد هستند که برای حل مشکلات اقتصادی، علاوه بر حل مسئله تحریم ها و مذاکره با آمریکا باید به سمت حل پرونده FATF نیز رفت. اما مخالفان این پرونده هم بر این باورند که پرونده افایتیاف ربطی به رفع تحریم ها ندارد و در صورت تصویب، دیگر نمی توانیم تحریم ها را دور بزنیم.
بررسی اظهارنظرهای اعضای مجمع تشخیص درباره FATF حکایت از یک دو دستگی میان آنان دارد. به طور مثال، صادق آملی لاریجانی که ریاست مجمع تشخیص را برعهده دارد، این روزها، چندین بار سیگنال های مثبتی در خصوص بررسی پرونده FATF در مجمع تشخیص فرستاده است. او در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه بیان کرد: «مجمع تشخیص، مصالح نظام را در نظر میگیرد، اگر گشایش اقتصادی از این طریق انجامپذیر است، باید تمام ابعاد مختلف این موضوع توسط اعضای محترم و کمیسیونهای ذیربط به دقت بررسی شود تا در صحن مجمع در خصوص آن تصمیم گیری نهایی به عمل آید.»
علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی هم، اگر چه بر این باور است که تصویب پرونده FATF به تنهایی امکان پذیر نیست و باید تحریم ها برطرف شود، اما این تاکید را هم کرده است که؛ «ـدر موضوع پیوستن به FATF دو نظر وجود دارد. دوتا نظر وجود دارد ولی دارند کار کارشناسی میکنند. اصل اینکه ما یک روز باید بپیوندیم، تردیدی نیست. اگر نپیوندیم، بانکها با ما کار نمیکنند.»
مجید انصاری، معاون حقوقی دولت پزشکیان هم با اشاره به اظهارات مخالفان گفت: «حتی اگر به FATA بپیوندیم مشکلات اقتصادی ما حل میشود، اشتباه است و هرکس ادعا کرده است بیخود ادعا کرده است، ما همچین ادعایی نداریم ولی ما میگوییم این تک تک مشکلات سنگهایی است که در مسیر ملت قرار گرفته، سی اف تی و پالرمو و اصل FATA و اصل تحریم هاست ما باید مراوداتمان را با دنیا حل کنیم، آقا جمله حکیمانهای فرمودند شما دشمن را بشناسید و لبخند دشمن را بفهمید که با شناخت دشمن قبلا اجازه دادند مذاکراتی شده است و مذاکرات برجامی صورت گرفت و توفیقات بزرگی به دست آمد و بعد نقض عهد کردند و ما برگشتیم سرجای خودمان و امروز قدرتمند هستیم.»
اما در مقابل، سعید جلیلی، دبیر پیشین شورایعالی امنیت ملی، که یکی از اصلی ترین مخالفان FATF است، درباره بررسی مجدد این پرونده گفت: «در سال ۹۲ عدهای فکر میکردند مسائل کشور و پیشرفت اقتصادی با دستیابی به توافق با عدهای محقق میشود، عدهای فروش نفت و خرید واکسن را به FATF نسبت میدادند، همان زمان میگفتیم استدلالهای شما درست نیست. صورت مسئله را به مردم غلط تعریف میکردند، هم استدلالهای آنها درست نبود و دیدید که دولت شهید رئیسی که بر روی کار آمد مسائل واکسن، رشد ۶ درصد، افزایش صادرات و فروش نفت را انجام داد و ربطی به FATF نداشت و کار خودشان را انجام دادند.»
محمود نبویان، نماینده تهران هم که به طرح اظهاراتی علیه FATF و مذاکره با آمریکا، معروف است، در جلسات اخیر مجمع تشخیص برای بررسی اف ای تی اف حضور داشت. او نیز در توئیتی با بیان مخالفتش نوشت: «پذیرش FATF و CFT به معنای پذیرش امور زیر است: ارائه اطلاعات تمام روابط تجاری و مالی مردم ایران و نیز ارائه تمام اطلاعات راه های دور زدن تحریم ها به اعضایFATF یعنی آمریکا و انگلیس و … و نتیجه آن بستن راه های تنفش در اقتصاد ایران است.»
تلاش گام به گام مسعود پزشکیان برای تحقق وعده هایش
FATF یکی از مهم ترین و اصلی ترین وعده هایی بود که مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری در ایام رقابت های انتخاباتی بارها به آن اشاره و حتی آن را به فیفا تشبیه کرد؛ «FATF مانند فیفا است اگر زیر بار حرف هایی که در فیفا می زنند نرویم ما را بازی نمی دهند. FATF هم مانند همان است، ما را بانک ها بازی نمی دهند.» وعده ای که حتی پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری نیز فراموش نشد و پزشکیان بار دیگر با تاکید بر آن گفت: «چارهای جز حل بحث افایتیاف نداریم. حتما در این باره نامهای به مجمع تشخیص مینویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.»
اقدامات مسعود پزشکیان، در حل و فصل پرونده هایی چون قانون عفاف و حجاب، بازگشت اساتید به دانشگاه ها، رفع فیلترینگ دو پلتفرم واتس آپ و گوگل پلی، نشان داده که او در تلاش است تا وعده های انتخاباتی خود را از طریق گفت و گو با مقامات سطح بالای حاکمیتی عملیاتی کند. همین موضوع به یکی از امیدواری ها تبدیل شده است که پزشکیان با اتکا به شعار وفاق ملی خود و گفت و گو با سران بالای کشور می تواند سرنوشت پرونده FATF را حل کند. نامه مسعود پزشکیان به رهبری برای طرح مجدد این پرونده در جلسات مجمع تشخیص نیز گواه این ماجرا است.
اعضای مجمع پاسخگوی وضعیت کشور می شوند؟
هر چند که در چند روز گذشته، سیگنال های مثبتی برای تصویب پرونده چند ساله پالرمو و CFT دیده شده است، اما سیگنال های منفی و مخالف خوانی ها هم کم نیست. در همین راستا مروری بر آخرین اظهارات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و البته چهره هایی که با جایگاه حقوقی در جلسات بررسی FATF در مجمع تشخیص گاها حضور پیدا می کنند، داشته ایم تا فضا درباره نحوه بررسی این لوایح در مجمع تشخیص روشن تر شود.
صادق آملی لاریجانی/ رئیس مجمع تشخیص:
* فضاسازیهایی که در این خصوص صورت می گیرد، غیر منصفانه است زیرا این یک بحث فنی و مرتبط با مصالح کشور است که نباید با فضاسازیهای سیاسی آن را تحت شعاع قرار داد.
* مجمع تشخیص، مصالح نظام را در نظر میگیرد، اگر گشایش اقتصادی از این طریق انجامپذیر است، باید تمام ابعاد مختلف این موضوع توسط اعضای محترم و کمیسیونهای ذیربط به دقت بررسی شود تا در صحن مجمع در خصوص آن تصمیم گیری نهایی به عمل آید.
* توصیه اکید من این است که در بررسی این موضوع با رعایت ملاحظات امنیتی و اقتصادی کشور از افراط و تفریط بپرهیزیم و ضروری است که اعضای محترم دولت نظرات دقیق و فنی خود را بیان کنند تا اعضای مجمع به لحاظ فنی بتوانند آنچه را که به نفع و فایده است و نیز آنچه راکه به هزینه و زیان است به دقت بسنجند و تصمیم مبتنی بر مصالح نظام اتخاذ نمایند.
* ما کار دقیق علمی میکنیم. البته باید توجه داشت که FATF به مجمع تشخیص ارجاع نشده بلکه دو لایحه پالرمو و CFT _دو کنوانسیون بین المللی_ در دستور کار قرار گرفته است.
* {درباره احتمالات درباره تصویب یا رد پرونده FATF}: نمیتوانم پیشبینی کنم. ما بحث میکنیم و آنچه مصلحت کشور بعد از کار فنی و دقیق تشخیص داده شود، انشاءالله مطرح خواهد شد.
علی لاریجانی/ عضو مجمع تشخیص و مشاور رهبر انقلاب
* کمیسیون مشترکی برای بررسی FATF تشکیل شده است و افراد از کمیسیون هایی که نقش دارند انتخاب شدهاند و بررسیهای خود را از این هفته آغاز می کنند. دستگاههای مختلف نظرات خود را بیان و بررسی علمی دقیق در این کمیسیون مشترک انجام خواهد شد، انشاءالله به نتیجه مطلوب برسند.
* پولشویی و مسائل مالی مربوط به تروریسم قانونش تصویب شده است. بحث این است که ما در مجموعه بینالمللی مرتبط باشیم و بهرهاش را ببریم. بانکها مقررات FATF را گذاشتهاند که بانکهایی که این مقررات را بپذیرند، با آنها کار میکنند و نپذیرند، کار نمیکنند.
* ما دو قانون تصویب کردهایم و باید به FATF بپیوندیم. سوال این است که در شرایط فعلی آیا مفید است یا نه؟ وقتی تحریمها باشد، خیلی موثر نیست. ممکن است یکی دو کشور بتوانند کار کنند، ولی اگر FATF را بپذیریم، بعید میدانم بانکهای اروپایی با ما کار کنند چون مشکلشان تحریم است. ابتدا باید تحریم برداشته شود.
* اگر تحریم برداشته شود، این باید حل شود. اگر نشود، بانکهای اروپایی و بانکهای چین و روسیه هم با ما کار نمیکنند. یک مانع تحریم است و یک مانع FATF. هر دو باید برداشته شود تا بانکها کار کنند. به نظر من اولویت تحریمهاست. باید انرژی بگذاریم و تحریمها را برداریم.
* در موضوع پیوستن به FATF دو نظر وجود دارد. دوتا نظر وجود دارد ولی دارند کار کارشناسی میکنند. اصل اینکه ما یک روز باید بپیوندیم، تردیدی نیست. اگر نپیوندیم، بانکها با ما کار نمیکنند.
مسعود پزشکیان/ عضو مجمع تشخیص و رئیس جمهور
*{در پاسخ به دغدغه برخی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر رفع موانع برای فعالین اقتصادی}: برای بررسی مجدد لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمگیری انجام شده است. امیدواریم که بتوانیم با همکاریهای مشترک بستر را برای سهولت در فعالیتهای اقتصادی را ایجاد کنیم.
* {با اشاره به تلاشهای سران قوا برای حل مسائل کشور}: حل مشکلات کشور تنها به عهده دولت نیست و روسای قوا نیز با همکاری و همدلی، تمام تلاش خود را برای رفع موانع موجود به کار گرفتهاند. حجتالاسلام والمسلمین اژهای و دکتر قالیباف نیز دلسوزانه مسائل را دنبال میکنند، تا مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود.
سعید جلیلی/عضو مجمع تشخیص و عضو شورایعالی امنیت ملی
در سال ۹۲ مطرح شد که راه حل مسائل کشور چیست و همان زمان مطرح میکردیم که مشکلات اقتصادی کشور چرا باید وجود داشته باشد. اگر میخواهیم صادقانه با مردم صحبت کنیم باید بگوییم خیلی از مسائل در داخل حل شود. امام زمان عدهای گفتند که باید گفت و گو کنیم و امتیازاتی بدیم تا مسائل حل شود اتفاقاً این نگاه رای هم آورد. در ۱۱ سال گذشته این مسیر را یک بار طی شده و در انتها دیدیم که چه پیش آمد و در نتیجه طرف مقابل از برجام خارج شد و دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید.
* سخنگوی دولت وقت میگفت که واکسن نیز نیازمند اف ای تی اف است ولی دیدیم با حضور شهید رئیسی آن مشکل بدون FATF حل شد.
* «در دورانی، عدهای که مدعی عقلانیت بودند، میگفتند «هر توافقی از توافق نکردن بهتر است»! چه کسی چنین منطقی را میپذیرد؟! میگفتند «اگر آمریکا و حتی کشورهای اروپایی از توافق خارج بشوند، ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد! امروز در تلاشند تا تجربهی برجام را به عنوان یک تجربهی موفق معرفی کنند! همین افراد در سالهای ۹۸ و ۹۹، FATF را مانع خرید واکسن میدانستند اما در ماههای نخست دولت شهید رئیسی، هم واکسن خریداری شد، هم فروش نفتمان انجام میشد و هم مقامات آمریکا به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند».
* در سال ۹۲ عدهای فکر میکردند مسائل کشور و پیشرفت اقتصادی با دستیابی به توافق با عدهای محقق میشود، عدهای فروش نفت و خرید واکسن را به FATF نسبت میدادند، همان زمان میگفتیم استدلالهای شما درست نیست.
* صورت مسئله را به مردم غلط تعریف میکردند، هم استدلالهای آنها درست نبود و دیدید که دولت شهید رئیسی که بر روی کار آمد مسائل واکسن، رشد ۶ درصد، افزایش صادرات و فروش نفت را انجام داد و ربطی به FATF نداشت و کار خودشان را انجام دادند.
محمدباقر قالیباف/عضو مجمع تشخیص و رئیس مجلس دوازدهم
* مجلس دهم FATF را تصویب کرده، از نظر قانونی، مجلس دوازدهم نمیتواند به این مسئله وارد شود. آییننامه مجمع تشخیص اجازه نمیداد که دوباره FATF را بررسی کند و دولت از حضرت آقا درخواست کرد که اجازه بدهند که مجمع دوباره آن را بررسی کند.
* این روزها بناست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع پالرمو و CFT در قالب FATF بررسی شود؛ با توجه به اینکه وقتی امروز مجلس شورای اسلامی میخواهد یک رای بدهد، در مرعا و منظر عموم قرار میگیرد، تقاضا میکنم برای صیانت از مجلس و همچنین پاسخ به مطالبه ملت ایران از ما و برای اینکه سود و فایده این مساله برای همه مشخص شود و پس فردا فردی نگوید که پالرمو، CFT و FATF را در پشت درهای بسته تصویب کردند و هزار مشکل پیش نیاید، تدبیری اتخاذ شود تا یا اینکه درباره مذاکرات مجمع اذن گرفته شود و به صورت شفاف در مرعا و منظر کل ملت ایران پخش کنند و همه بدانند که در مملکت چه اتفاقی میافتد یا اینکه مجلس در این زمینه نقشی را بر عهده بگیرد چراکه ما مجدداً به حوزه انتخابیه میرویم و ۱۰ روز دیگر میآییم و میبینیم که آش را با جایش بردند و ما هم هیچ پاسخی نداریم.
* درباره FATF مجلس وظیفه خود را انجام داده و بر مصوبه خود اصرار کرده است و این مصوبه طبق قانون به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شده است. مجمع نیز به مدت یک سال فرصت داشته تا رسیدگی کند و کار خود را انجام دهد اما دوره زمانی آن گذشته و از دستور رسیدگی خارج شده است. دولت نیز از رهبری درخواست کرده است که با توجه به اینکه رسیدگی مجدد به موضوع FATF خلاف آیین نامه مجمع بوده است، اجازه رسیدگی مجدد بدهند تا مجمع رسیدگی کند.
علی شمخانی/ عضو مجمع تشخیص و دبیر سابق شورایعالی امنبت ملی
بررسی لوایح CFT وپالرمو در مجمع تشخیص مصلحت، فرصتی برای تبادل آراء کارشناسی است، نه بستری برای استفاده از تعابیری مانند وطن فروشی. کج سلیقگی در کنشهای سیاسی ضمن آن که سازنده نیست تنها به شعله ور شدن اختلافات سیاسی و افزایش کدورتها منجر میشود.
مجید انصاری/ عضو مجمع تشخیص و معاون حقوقی رئیس جمهور
* الآن مشکلی که FATA برای ما ایجاد کرده است و به این دو کنوانسیون نپیوستیم همان کشورهای معدودی که ما با آنها کار میکنیم میگویند ما نمیتوانیم با شما کار کنیم. اخیراً در بریکس اعضای آنجا گفتهاند ما با توجه به این که ما عضو این کنوانسیونها هستیم با شما نمیتوانیم کار کنیم، چین قبلا اعلام کرده است، کار با آمریکا و غرب نداریم، همراهان و کشورهایی که در منطقه با آنها کار میکنیم، چون آنها عضو کنوانسیونها شدند و تعهد دارند در قبال کنوانسیونها با اینها نمیتوانیم کار کنیم از طرفی ما ۵ میلیون و ۶ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم و آنها برای کارهای روزمره شان و افتتاح حساب با مشکل مواجه هستند.
* حتی اگر به FATA بپیوندیم مشکلات اقتصادی ما حل میشود، اشتباه است و هرکس ادعا کرده است بیخود ادعا کرده است، ما همچین ادعایی نداریم ولی ما میگوییم این تک تک مشکلات سنگهایی است که در مسیر ملت قرار گرفته، سی اف تی و پالرمو و اصل FATA و اصل تحریم هاست ما باید مراوداتمان را با دنیا حل کنیم، آقا جمله حکیمانهای فرمودند شما دشمن را بشناسید و لبخند دشمن را بفهمید که با شناخت دشمن قبلا اجازه دادند مذاکراتی شده است و مذاکرات برجامی صورت گرفت و توفیقات بزرگی به دست آمد و بعد نقض عهد کردند و ما برگشتیم سرجای خودمان و امروز قدرتمند هستیم.
* مردم از مسئولین نظام انتظار دارند که این تنگناها را بشکنند و ایران مثل کشورهای دیگر در جهان مردم بتوانند عادی زندگی کنند. الان نظام در گذشته و الان با اجازه مقام معظم رهبری در حوزههای مختلف ورود کردند. در دولت ها معبرگشایی شده و الان هم خوشبختانه روابط بسیار خوبی بین سه قوه برقرار است و روابط جناب دکتر پزشکیان خدمت مقام معظم رهبری بسیار صمیمی است و آقای پزشکیان تاکیدی که دارند بر اجرای سیاستهای کلی مقام معظم رهبری این را اصلا برنامه اصلی دولت شان قرار دادند و اگر توفیقاتی تا به حال بوده به نظر من بخش عمده اش در همین قضیه است، طبیعی است که رهبر معظم انقلاب از دولتها به ویژه دولت ایشان حمایت میکنند. در آستانه چهل و هفتمین سال پیروزی انقلاب که مردم همچنان وفادارانه هستند، من اشک شوق در چشمانم جاری میشود که همه جوانان تحصیل کرده و بیکار نسبت به اصل نظام تعهد دارند و نسبت به مقام معظم رهبری تعهد دارند، در انتخابات شرکت میکتند و گلایه هم دارند و حق هم دارند. ولی این ملت شایسته آن چه که الان در آن هستند نیست.
محمدرضا باهنر/عضو مجمع تشخیص و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری
* قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه باعث دو اتفاق میشد: یکی کاهش هزینههای تحریمکنندگان و دیگری افزایش هزینه کشورهایی که میخواهند بعضا تحریمها را دور بزنند. یعنی اگر مثلا کشور چین، روسیه،هند و کشورهای دیگر، بخواهند مبادلاتی با ایران داشته باشند یا بعضی از این تحریمهای ظالمانه و ضدبشری آمریکا را دور بزنند یا اصطلاحا خنثی کنند، آن وقت مسئله FATF دوباره میآید و مزاحمت ایجاد میکند و نمیتوانند این کار را بکنند.
* حتی ایرانیان خارج ازکشور آثارحقوقی نپیوستن مابه FATF رادرک می کنند و نمیتوانند حساب بانکی بازکنند. همچنین سفارتخانههای ما دربسیاری از کشورهای دنیا اجازه بازکردن حساب یا پسانداز یا جاری ندارند.
* بنابراین حل بخشی از مشکلات کشور با پذیرش CFT و پالرمو امکانپذیر است. برخی منتقدان میگویند مسائلی همچون حساب بانکی ایرانیان در خارج از کشور به دلیل تحریمهای آمریکا دچار مشکل شده است. این مسأله درست است اما درصورتی که مسأله ایران و FATF حل وفصل شود این مشکل بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل باید رویه قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شود تا آنچه که امروز و در پرتو شرایط بد اقتصادی با آن درگیر هستیم کاهش یافته و کشور بتواند پس از مدتی قسمتی از فشارهای اقتصادی تحمیلی را پشت سر بگذارد. بنابراین ما باید تحریمهای خارجی و خودتحریمی داخلی را برای کمک به معیشت مردم پشت سر بگذاریم.
محمود نبویان/ نماینده تهران
پذیرش FATF و CFT به معنای پذیرش امور زیر است:
ارائه اطلاعات تمام روابط تجاری و مالی مردم ایران و نیز ارائه تمام اطلاعات راه های دور زدن تحریم ها به اعضایFATF یعنی آمریکا و انگلیس و … و نتیجه آن بستن راه های تنفش در اقتصاد ایران است.
داوود دانش جعفری/عضو مجمع تشخیص و استاد دانشگاه علامه
* تحریمها و FATF دو موضوع کاملا جدا از هم است. به عبارت دیگر حل موضوع FATF لزوما منجر به حل تحریمها نمیشود ولی عدم حل مشکل میتواند حتی پس از حل تحریمها هم بر اقتصاد ایران سایه بیندازد و هزینههای مبادلات اقتصادی با دنیای خارج را برای ایران حدود پانزده الی بیست درصد افزایش دهد؛ لذا ما باید حداقل برای کاهش هزینه مبادله هم که شده به این دو کنوانسیون بپیوندیم.
* به نظر من این دو کنوانسیون به مراتب آسانتر از کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی (مریدا) است که در سال ۱۳۸۵ به آن پیوستیم. قوه قضاییه (سازمان بازرسی) نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کنوانسیون است و میتوان تجربه ۲۰ سال عضویت ایران در این کنوانسیون را از قوه قضاییه اخذ نمود. همچنین آنچه که مشاهده میشود، این است که آثار تحریمها و FATF در حوزههای بانکی و تجاری مشابه هم هستند و آثار آنها تبدیل به حالت فزاینده میشود.
علی اکبر احمدیان/ عضو مجمع تشخیص . دبیر شورایعالی امنیت ملی
* از تدابیر ائمه اطهار این است که تن به این دوگانهها ندادهاند. فرار از دوگانه هنر مومنین است، افتادن در دوگانه اشتباه است. یکی گفت، به مذاکره یا بگوید بله یا نه، ما گفتیم نه میگوییم بله و نه میگوییم نه. در حال حاضر چند تا از این دوگانه ها را داریم، مثلا طرفداران Fatf و مخالفان آن، این دوگانهها را دشمن میسازد و بعضی به آنها دامن میزنند. هدف همه این موارد هم اختلاف افکنی در جبهه مقاومت و جامعه ایران است.
مصطفی میرسلیم/ عضو مجمع تشخیص و نماینده سابق تهران
* بررسی این موضوع با دقت و بصورت کارشناسی صورت میگیرد، به نظر من این جوسازیها انتظارات نادرستی از پیوستن به FATF به وجود میآورد که به نفع هیچکس نیست.
* توقعات نسبت به FATF باید تعدیل شود، اولاً ما آمادگی فنی لازم را برای پیوستن فوری به FATF نداریم. ثانیاً اگر ما را به FATF هم بپذیرند، با وجود تحریمها، اثر مثبتی ندارد.
* نباید راهی را ترویج کنیم که عاقبت آن تسلیم به دشمن است، اگر پیوستن فوری ما به رفع تحریمها کمک کند، از هیچ اقدامی در این جهت نباید دریغ کرد ولی اگر تأثیری بر رفع تحریم نداشته باشد یا موجب شود تحریمها بر ما مؤثرتر شود، فعلاً باید فقط در داخل کشور خود را برای پیوستن به FATF به لحاظ فنی آماده کنیم بدون توقع آفرینی کاذب و مضر.
عباسعلی کدخدایی/ عضو مجمع تشخیص و حقوقدان شورای نگهبان
FATF یک مجموعه استانداردهایی است که کشورهای بزرگ برای روابط پولی و بانکی در نظر گرفتهاند، اما عملاً این استانداردها به همه کشورها تحمیل میشود. یعنی دولتها اگرچه ممکن است امضا کنند، ولی این امضا از روی رضایت کامل نیست.
حجت الاسلام محمدی عراقی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
* در خصوص لوایح اف ای تی اف و به خصوص آن دو بخشی که باقی مانده است یعنی پارلرمو و سی اف تی که در گذشته در مجمع بحث شده بود، با نظر خود دولت و مسکوت گذاشته شده بود که هم اکنون در دولت جدید جناب آقای رئیس جمهور با درخواستی که از محضر مقام معظم رهبری داشتند، مجدداً این لوایح در دستور مجمع قرار گرفته است. شرایط کشور هم تغییر کرده و جا دارد که یک بار دیگر این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت بررسی شود.
* مجمع تشخیص هم با ترکیب جامعی که دارد واقعاً در آن صاحب نظران جریانها و طیفهای مختلف کشور و افراد با تجربه در سطوح عالی حضور دارند و من میتوانم واقعاً آنان را شهادت بدهم. نظراتی که داده میشود، کارشناسی و بر اساس تشخیص افراد است و بدون تردید نظرات مختلف در آن جاری است.
*{ پیش بینی نتیجه رأی مجمع}: نمیتوانم دقیقاً در مورد اف ای تی اف پیش بینی داشته باشم، اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده این است که موضوع بررسی مجدد اف ای تی اف در دستور مجمع قرار گرفته و یک جلسه بحث کوتاهی داشتیم. در آنجا ریاست محترم مجمع نظرشان این بود که کمیسیونهای مربوطه مانند اقتصادی و حقوقی و امنیتی آنها را بررسی کند و نظرشان را رو صحن مجمع بدهند که البته به نظر بنده بهتر بود به جای اینکه این کار در کمیسیونهای مختلف بررسی شود که زمان زیادی را میبرد تا نتیجه آن به صحن مجمع برسد، بهتر است که بررسیها در یک کمیسیون خاص مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس رجوع به آئین نامه این موضوع مورد تصویب قرار گرفت تا با تشکیل یک کمیسیون خاص این بررسیها صورت گیرد.
* نهایتاً آنچه که در مورد این لایحه به مجمع میآید، محصول بحث کارشناسی و بررسی دقیق در کمیسیون مشترک مجمع است که البته هنوز به صحن مجمع نیامده ولی بنده اطمینان دارم انشاالله با رهنمودهای مقام معظم رهبری آنچه که مجمع در این زمینه تشخیص بدهد و تصویب کند، برآیندش در جهت مصلحت کشور و نظام خواهد بود.
منبع :
خبر آنلاین