افزایش سنگین قیمت دنا در بازار / دنا در آستانه دو میلیاردی شدن! + جدول دی ۱۴۰۴

  • توسط: noxis_admin
افزایش سنگین قیمت دنا در بازار / دنا در آستانه دو میلیاردی شدن! + جدول دی ۱۴۰۴


به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، بررسی آخرین قیمت خودرو امروز ۷ دی ماه ۱۴۰۴ در بازار آزاد نشان می‌دهد دنا پلاس در نسخه‌های مختلف، امروز با رشد سنگین نرخ مواجه شده است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک امروز با جهش ۵۰ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، به یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دنا پلاس ۶ دنده نیز همگام با روند صعودی بازار، افزایش ۶۰ میلیون تومانی را ثبت کرد و اکنون با نرخ یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و در صدر جدول افزایش قیمت این خانواده قرار گرفت.

قیمت دنا پلاس بورسی هم از این موج گرانی عقب نماند و با رشد ۴۲ میلیون تومانی حالا در بازار یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون بفروش می‌رسد.

افزایش سنگین قیمت دنا در بازار / دنا در آستانه دو میلیاردی شدن! + جدول

مقایسه فنی دنا پلاس و تارا؛ نبرد دو سدان پرتقاضای بازار ایران

با افزایش قیمت دنا پلاس در بازار آزاد و نزدیک شدن این خودرو به کانال‌های قیمتی جدید، مقایسه فنی آن با تارا به‌عنوان جدی‌ترین رقیب ایران‌خودرویی، بیش از گذشته مورد توجه خریداران قرار گرفته است. هر دو خودرو در کلاس سدان‌های ملی قرار می‌گیرند اما در بخش فنی، تجربه رانندگی و فناوری، تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند.

دنا پلاس به موتور EF7 مجهز است؛ پیشرانه‌ای ۱.۷ لیتری با توان حدود ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتن‌متر که سال‌هاست در محصولات ایران‌خودرو استفاده می‌شود. این موتور اگرچه از نظر کشش در دورهای میانی عملکرد قابل قبولی دارد، اما حساسیت بالاتری به کیفیت سوخت و هزینه نگهداری دارد.
در مقابل، تارا از موتور TU5 پلاس با حجم ۱.۶ لیتر بهره می‌برد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به دلیل استهلاک کمتر، مصرف سوخت اقتصادی‌تر و سازگاری بهتر با شرایط شهری، برای استفاده روزمره گزینه منطقی‌تری محسوب می‌شود.

دنا پلاس در نسخه‌های دستی ۶ سرعته و اتوماتیک عرضه می‌شود. گیربکس اتوماتیک این خودرو، اگرچه تجربه رانندگی نرم‌تری نسبت به نسخه دستی فراهم می‌کند، اما از نظر هماهنگی با موتور و مصرف سوخت، نقدهایی را به همراه داشته است.

تارا نیز در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار آمده اما گیربکس اتوماتیک آن هماهنگی بهتری با موتور TU5 پلاس دارد و تعویض دنده‌ها نرم‌تر و کم‌تاخیرتر انجام می‌شود؛ موضوعی که در رانندگی شهری و ترافیک، برتری محسوسی ایجاد می‌کند.

دنا پلاس به‌طور میانگین مصرفی حدود ۷.۵ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که برای یک سدان نیمه‌سنگین عددی متوسط تلقی می‌شود.تارا با مصرف میانگین حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، از نظر اقتصادی بودن سوخت، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و برای خریدارانی که هزینه‌های جاری خودرو برایشان اهمیت دارد، گزینه مناسب‌تری است.

یکی از نقاط قوت تارا، استفاده از پلتفرم جدیدتر (PF1) است که از نظر استحکام بدنه و استانداردهای ایمنی، سطح بالاتری نسبت به دنا پلاس دارد. وجود سیستم‌های کمکی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، در تارا عملکرد مؤثرتری دارد.
دنا پلاس اگرچه از نظر امکانات ایمنی پایه در سطح قابل قبول قرار دارد، اما پلتفرم قدیمی‌تر آن باعث شده در این بخش نسبت به تارا یک پله عقب‌تر بایستد.

اگر شتاب بهتر، قدرت موتور بالاتر و حس رانندگی اسپرت‌تر اولویت خریدار باشد، دنا پلاس همچنان انتخاب جذاب‌تری است.اما در صورتی که مصرف سوخت کمتر، پلتفرم جدیدتر، ایمنی بالاتر و هزینه نگهداری منطقی‌تر اهمیت بیشتری دارد، تارا دست بالا را در این رقابت دارد.
با توجه به رشد قیمت دنا در بازار و نزدیک شدن آن به مرزهای جدید، این مقایسه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم خریداران بازار خودرو ایفا کند.

منبع

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما