پایان ۲۰ سال انتظار / مهمترین پروژه ریلی کشور آماده بهرهبرداری شد
به گزارش اقتصادآنلاین، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و رئیسجمهور آخرین وضعیت پروژههای ریلی کشور را تشریح کردند و از پیشرفت قابل توجه کریدورهای اولویتدار خبر دادند؛ مسیرهایی که میتوانند جایگاه ایران را در اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و جنوب آسیا به آبهای آزاد و اروپا تثبیت کنند.
آخرین گزارشها نشان میدهد شبکه ریلی ایران نسبت به سالهای گذشته با شتاب بیسابقهای در حال توسعه است؛ روندی که دولت چهاردهم بر نقش کلیدی آن در دیپلماسی حملونقل و ارتقای جایگاه ژئوپلیتیکی کشور تأکید دارد.
تکمیل مسیرهای داخلی در مراحل پایانی
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر تمرکز دولت بر اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه و فعالسازی مسیرهای جهانی حملونقل، اعلام کرد پروژههای ریلی داخلی به مراحل نهایی نزدیک شدهاند.
وی درباره مسیر خاش–چابهار گفت: تنها ریلگذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر–نیکشهر باقی مانده که تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این مسیر، بخشی از کریدوری حیاتی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، روسیه و چین در انتظار اتصال آن به شبکه ریلی ایران هستند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از بهرهبرداری راهآهن میانه–اردبیل تا پایان سال خبر داد؛ پروژهای که بیش از دو دهه از آغاز آن میگذرد و اکنون در مرحله بازدیدهای نهایی قرار دارد. با تکمیل این مسیر، شمالغرب کشور بهطور کامل به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد شد.
مسیرهای در دست اجرا و اولویتدار
صادق درباره پروژه کرمانشاه–خسروی توضیح داد که به دلیل حجم بالای عملیات در حدفاصل اسلامآباد–خسروی، بهرهبرداری از آن تا پایان سال ممکن نیست، اما پروژه در اولویت وزارتخانه قرار دارد و پیشبینی میشود ظرف یک تا یکونیم سال آینده تکمیل شود.
در حوزه پروژههای بینالمللی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که راهآهن شلمچه–بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است و در مسیر سرخس–چشمهثریا، حدفاصل تبریز–مرند–چشمهثریا به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر، رایزنیها انجام شده و با انتخاب پیمانکار، این پروژه ظرف کمتر از دو سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وعده رئیسجمهور برای تکمیل کریدورها
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، نیز از تکمیل سه کریدور کلیدی تا پایان سال جاری خبر داد: آستارا–رشت، شلمچه–بصره و به احتمال زیاد زاهدان–چابهار، مشروط بر اینکه مشکل خاصی پیش نیاید، امسال آماده بهرهبرداری خواهند شد.
وی درباره پیشرفت پروژه شلمچه–بصره گفت که بخش عمده عملیات اجرایی انجام شده و ستونهای پل مسیر نیز احداث شده است. رئیسجمهور افزود: سختترین بخش پروژه، عبور مسیر از رودخانه مرزی ایران و عراق بوده که با اجرای عملیات فنی پیچیده و مینروبی توسط طرف ایرانی پیش رفته و اقدامات طرف عراقی نیز در حال انجام است.
در مورد کریدور آستارا–رشت، پزشکیان تصریح کرد: در ابتدای دولت چهاردهم تنها حدود ۳۰ کیلومتر از ۱۶۰ کیلومتر مسیر تملک شده بود، اما اکنون نزدیک به ۱۱۵ کیلومتر تملک شده و روند تصاحب اراضی بهصورت هفتگی ادامه دارد. با تأمین وام و آغاز عملیات اجرایی، این پروژه تا پایان سال به مرحله نهایی خواهد رسید.
ایران در مسیر تبدیل به هاب ترانزیتی اوراسیا
مجموع تحولات نشان میدهد ایران با تکیه بر موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای شمال–جنوب و شرق–غرب، بسترهای ریلی لازم برای ایفای نقش پررنگتر در شبکه ترانزیت منطقهای و بینالمللی را آماده میکند؛ نقشی که میتواند کشور را به یکی از محورهای اصلی حملونقل ریلی در اوراسیا تبدیل کند.








