فشارهای اقتصاد جهانی بر صنعت خودروسازی و قیمتها
به گزارش اقتصادآنلاین، فروش و تولید شرکت تویوتا موتور در ماه نوامبر کاهش یافت؛ کاهشی که در بخش عمدهای از آن، افت شدید بازار چین نقش داشته است؛ بازاری که در آن، دولت یارانههایی را که برای افزایش فروش خودروهای برقی و کممصرف در نظر گرفته شده بود، متوقف کرده است.
به گفته این خودروساز ژاپنی، فروش جهانی شامل شرکتهای تابعه دایهاتسو موتور و هینو موتورز، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۹۶۵ هزار و ۹۱۹ دستگاه رسید. تولید نیز با افت ۳.۴ درصدی، به ۹۳۴ هزار و یک دستگاه خودرو کاهش پیدا کرد.
فشارهای اقتصاد جهانی بر صنعت خودرو
خودروسازان جهانی در شرایطی با عدم قطعیت فزاینده روبهرو هستند که باید در محیطی آکنده از تنشهای تجاری، تغییرات مقرراتی و چشماندازهای نامطمئن اقتصادی فعالیت کنند. نتایج عملکرد تویوتا بهعنوان شاخصی برای سنجش وضعیت کل صنعت خودرو عمل میکند؛ صنعتی که در تلاش است میان تقاضای قوی بلندمدت و فشارهای کوتاهمدت اقتصادی و سیاستگذاری تعادل برقرار کند.
فروش برندهای تویوتا و لکسوس در چین در ماه نوامبر ۱۲ درصد کاهش یافت. این شرکت دلیل اصلی را پایان یارانههای طرح تعویض خودرو در شهرهای بزرگ چین عنوان کرده است؛ یارانههایی که با اتمام منابع مالی، متوقف شدند. انتشار این آمار در شرایطی صورت گرفت که تنشهای دیپلماتیک میان چین و ژاپن از ماه نوامبر شدت گرفته است؛ زمانی که اظهارات سانائه تاکایچی، نخستوزیر ژاپن، درباره تایوان، خشم بزرگترین اقتصاد آسیا را برانگیخت. چین نیز در واکنش، به شهروندان خود درباره سفر به ژاپن هشدار داد.
تغییرات تولید تویوتا در مناطق مختلف
تولید تویوتا در تایلند طی ماه گذشته ۱۵ درصد و در ایالات متحده ۹ درصد افزایش یافت، اما در چین ۱۴ درصد، در ژاپن ۹.۷ درصد و در بریتانیا ۷.۹ درصد کاهش پیدا کرد.
تصمیم اتحادیه اروپا در ماه جاری برای عقبنشینی از ممنوعیت عملی موتورهای احتراق داخلی، ظاهراً انعطافپذیری بیشتری برای خودروسازان سنتی فراهم کرده است که به دنبال تولید انبوه خودروهای باتریمحور هستند. در حالی که تویوتا و دیگر خودروسازان ژاپنی که پیشگام فناوری هیبریدی بنزینی-برقی بودهاند، پیشتر نسبت به خودروسازانی که همچنان به خودروهای صرفاً بنزینی وابستهاند، مزیت داشتند، بازنگری سیاست اتحادیه اروپا میتواند فرصتی را فراهم کند که خودروهای برقی چینی مدتها در انتظار آن بودهاند.
سیاستهای آمریکا و فشارهای تعرفهای
در همین حال، تویوتا در تیررس انتقادات دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، قرار گرفته است؛ آن هم در شرایطی که او خود را برای اعمال تعرفههای سنگین بر خودروها و قطعات وارداتی به آمریکا آماده میکند. ترامپ اوایل این ماه اعلام کرد که در حال هموار کردن مسیر برای تولید و فروش خودروهای سبک موسوم به «کِی» آسیایی در ایالات متحده است؛ خودروهایی که در حال حاضر با استانداردهای ایمنی فدرال آمریکا برای خودروهای جدید مطابقت ندارند.
در تازهترین تحول، تویوتا اعلام کرد که قصد دارد سه مدل تولیدشده در آمریکا را به ژاپن صادر کند؛ اقدامی که هدف آن، همراهی با خواستههای ترامپ عنوان شده است.
وضعیت هوندا؛ چین و بحران تراشه
نتایج عملکرد هوندا موتور نیز در ماه نوامبر تحت تأثیر بازار چین قرار گرفت و علاوه بر آن، پیامدهای ماندگار کمبود نیمهرساناها نیز بر این شرکت سایه انداخت؛ کمبودی که ریشه در تنش سیاسی میان چین و هلند بر سر یک شرکت تولیدکننده تراشه در این کشور اروپایی دارد.
فروش هوندا در ماه نوامبر ۱۵ درصد کاهش یافت و به ۲۷۳ هزار و ۶۸۱ دستگاه رسید؛ رقمی که شامل افت ۳۴ درصدی در چین است؛ بازاری که این خودروساز در آن، برای بیستودومین ماه پیاپی کاهش فروش را تجربه کرده است. این شرکت اعلام کرد که تولید در آمریکای شمالی ۶۱ درصد کاهش یافته است؛ کاهشی که به دلیل تداوم بحران تراشه رخ داده و اخیراً هوندا را وادار کرده است کارخانههای خود در ژاپن و چین را در تعطیلات پایان سال بهطور موقت تعطیل کند.
عملکرد متفاوت نیسان در چین
در همین بازه زمانی، تولید جهانی نیسان موتور ۴.۲ درصد کاهش یافت و به ۲۵۷ هزار و ۸ دستگاه رسید. با این حال، تولید نیسان در چین ۲۲ درصد افزایش یافت؛ رشدی که به محبوبیت چند خودروی برقی این شرکت بازمیگردد که اوایل سال جاری در این بازار عرضه شدند، از جمله مدلهای N۶ و N۷. فروش جهانی نیسان در ماه نوامبر نیز ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرد.
منبع: بلومبرگ







