محرومیت جدید بنزینی در سراسر کشور / مردم آماده باشند
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خودرووان، مصوبه جدید دولت در زمینه سهمیهبندی بنزین، مالکان خودروهای وارداتی را مستقیماً به صف سوخت پنجهزار تومانی فرستاده است؛ تصمیمی که از لامبورگینی تا پورشه را بدون هیچ تبعیضی کنار گذاشته. در این مصوبه آمده است که خودروهای دولتی، خودروهای پلاک مناطق آزاد و ویژه، خودروهای وارداتی، خودروهای دوم به بعد هر فرد و خودروهای نوشماره یا همان صفر کیلومتر، مشمول سهمیه نرخ اول و دوم نخواهند شد.
اگرچه پس از اعلام این قانون، جزئیاتی نیز به آن از سوی مسئولان اضافه شد؛ برای مثال، خودروهای نو شماره ایرانی که ارزش آنها زیر یک میلیارد تومان باشد، در لیست مشمولان حذف نرخ اول و دوم قرار نمیگیرند و میتوانند از این سهمیه استفاده کنند. هرچند طبق اظهارات مسئولان، هنوز این بخش از مصوبه دولت اجرایی نشده و پیش از اجرا، اطلاعرسانی دقیق صورت میگیرد. نکته جالب توجه آنکه چندی قبل، لیستی از خودروهای ایران، سن و ارزش آنها از سوی مرکز رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده بود که بخشی از اطلاعات آن میتواند شفافتر نشان دهد خودروهایی که مشمول سهمیه بنزین نرخ اول و دوم نمیشوند، کدامها هستند.
آمار خودروهای لوکس و تولید داخل در خیابانها
طبق همین اطلاعات که از سوی احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد، در کشور چهار نفر لامبورگینی، ۱۸۱ نفر مازراتی، سههزار و ۶۰۰ نفر پورشه، ۱۰ هزار نفر لندرور و بیش از ۵۶ هزار نفر محصولات کرمان موتور را سوار میشوند. بر اساس همین آمار، تعداد کل خودروهای تولیدی ایران خودرو که هماکنون در خیابانهای کشور فعالیت میکنند، به ۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۸۳ دستگاه میرسد؛ سایپا هشت میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۵۵ دستگاه، رنو ۸۵۹ هزار و ۱۹۲ دستگاه، هیوندایی ۳۴۱ هزار و ۹۳۵ دستگاه و کیا ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ دستگاه را شامل میشود. همچنین تعداد خودروهای مختلف چینی هم به همین ترتیب در کشور به چند صد هزار دستگاه میرسد.
خالی از لطف نیست که یادآور شویم از شهریور ۱۴۰۴، محسن پاکنژاد وزیر نفت خبر از واردات بنزین سوپر ویژه برای مصرف خودروهایی داده بود که عنوان لوکس را یدک میکشند و البته از دوم آذر امسال نیز روند عرضه همین سوخت در بورس کالا آغاز شد و هماکنون حتی جایگاههای خاصی برای عرضه این نوع بنزین آمادهسازی شده است.
اعتراضات صاحبان خودروها و نرخهای سوخت
این در حالی است که برخی صاحبان این خودروها که طی روزهای گذشته با صفر شدن سهمیه بنزین نرخ اول و دوم خود مواجه شدهاند، نسبت به این اقدام اعتراض دارند و این روند را قابل پذیرش نمیدانند. مابهالتفاوت نرخ بنزین آزاد و نرخ سهمیه دوم، ۲ هزار تومان است و این موضوع شامل تمامی افرادی میشود که از سهمیه اول و دوم خود که مجموع آن به ۱۶۰ لیتر میرسد، استفاده کنند؛ در این صورت مجبور به تامین سوخت با نرخ سوم یا همان پنجهزار تومانی با کارت جایگاه خواهند بود.
شاید بد نباشد لیستی از ارزش و سال تولید خودروهایی که هماکنون در خیابانهای کشور در حال تردد و فعالیت هستند نیز ارائه کنیم که در جدول زیر مشهود است.

پشتصحنه کارتهای سوخت و برنامههای ساماندهی
طبق مصوبه جدید، ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان (نرخ اول) و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳ هزار تومان (نرخ دوم) به هر خودروی مشمول تعلق میگیرد و مصرف مازاد تنها با نرخ سوم ۵ هزار تومان و از طریق کارت اضطراری جایگاه قابل تأمین است. به این ترتیب، خودرویی که از کل سهمیه ۱۶۰ لیتری نرخ اول و دوم استفاده کند، در صورت نیاز به مصرف بیشتر، ناگزیر به پرداخت بنزین با نرخ جدید خواهد بود.
گرچه آمار خودروهای سواری در اختیار خانوارها طبق پایگاه رفاه ایرانیان ۲۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۰۸ دستگاه اعلام کرده، اما به گفته کرامت ویسکرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در حال حاضر بیش از ۳۱.۲ میلیون کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها یا بدون استفاده هستند یا به چند خودرو برای یک مالک اختصاص یافتهاند. همچنین بر اساس اطلاعات فراجا، حدود ۳ میلیون نفر در کشور مالک ۷ میلیون خودروی بنزینی هستند؛ مالکان چندخودرویی که طبق مصوبه جدید، تنها برای یک خودرو امکان دریافت سهمیه خواهند داشت. دولت امیدوار است با ساماندهی حدود ۶ میلیون کارت سوخت بدون تراکنش و کنترل سهمیه مالکان چندخودرویی، بخشی از مصرف مازاد بنزین مدیریت شود.








