نات کوین میگوید: بازیهای کلیکی مردهاند! تغییر در بازیهای تلگرامی
نات کوین (NOT)، نامی که در سال گذشته در دنیای بازیهای تلگرامی بسیار شنیده میشود و میلیونها کاربر را جذب کرده است، اکنون با بیانیهای جنجالی از سوی یکی از بنیانگذارانش، توجهها را به خود جلب کرده است. به گفته آنها، دوران بازیهای کلیکی (tap-to-earn) رو به پایان است و آینده بازیهای وب ۳ (Web3) بر روی پلتفرمهایی مانند تلگرام، در گرو سرگرمی و جذابیت واقعی گیمپلی است. این تغییر پارادایم چه معنایی برای کاربران و توسعهدهندگان دارد؟
پایان دوران بازیهای کلیکی؟ نگاه نات کوین به بازیهای تلگرامی
نات کوین (NOT)، یکی از برجستهترین پروژههای بازی وب ۳ (Web3) در سال ۲۰۲۴، اعلام کرده است که ژانر بازیهای کلیکی احتمالاً «مرده است» چرا که بازیهای وب ۳ (Web3) در حال تغییر به سمت پروژههای سرگرمکنندهتر و جذابتر هستند.
ولادیمیر پلوتینوف، همبنیانگذار نات کوین (NOT)، در جریان رویداد Token2049 در دبی به کوین تلگراف (Cointelegraph) گفت که سازندگان بازی در حال تغییر به سمت سبکهای مختلف هستند، زیرا بازیهای کلیکی نتوانستهاند علاقه بازیکنان را به صورت پایدار حفظ کنند. او اظهار داشت: «ما شاهد انواع مختلفی از بازیها خواهیم بود، زیرا بازیهای کلیکی احتمالاً مردهاند، چون پایدار نیستند.»
این دیدگاه نشاندهنده یک ارزیابی واقعبینانه از مدلهایی است که صرفاً بر اساس مشوقهای مالی برای جذب و حفظ کاربر عمل میکنند.
تحول در بازیهای تلگرامی: تمرکز بر سرگرمی و تعامل اجتماعی
در سال ۲۰۲۴، نات کوین (NOT) یکی از محبوبترین بازیهای کلیکی تلگرام بود و توانست ظرف سه ماه پس از عرضه، بیش از ۳۰ میلیون کاربر جذب کند. در مصاحبهای قبلی، ساشا پلوتینوف، رشد این بازی را به توانایی آن در «حل مسئله» ورود کاربران تلگرام به دنیای ارزهای دیجیتال نسبت داده بود.
اما همانطور که بازیهای تلگرامی در سال ۲۰۲۴ با استقبال زیادی مواجه شدند، بازیکنان به سرعت از یک بازی به بازی دیگر کوچ میکردند، به محض اینکه آنچه را میتوانستند در یک پروژه فارم (کسب) کنند، به دست میآوردند. ساشا پلوتینوف به کوین تلگراف گفت: «کاربرانی که برای فارم کردن میآیند – انگیزه آنها فقط کسب چیزی است. اما با بازیها، بیشتر شبیه این است که من سرگرم میشوم، میخواهم با دوستانم بازی کنم، و میخواهم در یک گروه بازی کنم.»
او افزود که اگرچه موج اول بازیهای تلگرامی آن عنصر اجتماعی را فراهم نکردند، وب ۳ (Web3) همچنان میتواند نقشی حیاتی در اکوسیستم بازی این پلتفرم ایفا کند. به گفته او، بازیهای تلگرامی شروع به تغییر به سمت مدلهایی کردهاند که از صرفاً فارم کردن توکنها فاصله میگیرند. در این تجربیات جدید، بخش اقتصاد وب ۳ (Web3) به یک «افزودنی» تبدیل میشود، نه پیشنهاد ارزش اصلی. ساشا پلوتینوف معتقد است که تلگرام هنوز «بازیهای واقعی» ندارد، اما نسبت به آینده خوشبین است.
وب ۳ و هوش مصنوعی تسهیلگر نسل جدید بازیها
ولادیمیر پلوتینوف در ادامه صحبتهایش به نقش هوش مصنوعی (AI) و پلتفرم تلگرام در تسهیل ساخت بازیها برای توسعهدهندگان وب ۳ (Web3) اشاره کرد. همبنیانگذار نات کوین (NOT) گفت که ظهور فناوری هوش مصنوعی به توسعهدهندگان اجازه داده است هنگام نوشتن کد بازی، سریعتر و کارآمدتر عمل کنند. او توضیح داد: «این باعث صرفهجویی در زمان میشود. سرعت تحویل کار من بیشتر میشود. من کد را سریعتر از معمول مینویسم، زیرا زمان زیادی را در کارهای آسان دیگر صرفهجویی میکنم.»
با این حال، او از توسعهدهندگان خواست هنگام استفاده از هوش مصنوعی در ساخت پروژههای خود، دقت زیادی داشته باشند. ولادیمیر گفت: «شما باید توجه زیادی داشته باشید، تخصص و تجربه لازم را داشته باشید زیرا باید ببینید API چگونه کار خواهد کرد، چگونه به یکدیگر متصل میشود، و چگونه با بار بالا و تعداد زیادی کاربر کار خواهد کرد.» این نکته نشاندهنده اهمیت نظارت انسانی و دانش فنی حتی در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است.
آینده بازیهای وب ۳ (Web3) در تلگرام با وجود مرگ احتمالی بازیهای کلیکی، از نظر تیم نات گیمز (NotGames) روشن به نظر میرسد. اولیانا سالو، سرپرست طراحی و مدیر محصول نات گیمز (NotGames)، در پاسخ به این سوال که آیا صنعت بازی وب ۳ (Web3) تلگرام همچنان رشد خواهد کرد، اظهار داشت که تلگرام بازاری مشابه فیسبوک و ویچت دارد که پلتفرمهایی با اکوسیستمهای بازی مخصوص خود هستند.
او گفت: «ما به شانس خود باور داریم زیرا پلتفرمی مشابه ویچت و فیسبوک داریم که در حال حاضر اکوسیستم بازی خود را دارند و این یک بازار عظیم است. تعداد کاربران عملاً یکسان است.» سالو خاطرنشان کرد که صحنه بازی تلگرام در حال حاضر فاقد ناشران بزرگ و سرمایهگذاری سرمایهگذاران است، اما او انتظار رشد تصاعدی را دارد. هدف اصلی آنها این است که بازیکنان نه تنها برای کسب توکن، بلکه به خاطر سرگرمکننده بودن بازی کنند. سالو افزود: «ما در تلاشیم تا به این بخش اضافی، یعنی سرگرمی برسیم، چیزی که مردم نه تنها برای پول، بلکه برای خودشان انجام میدهند.»
سوالات متداول
چرا بنیانگذاران نات کوین (NOT) میگویند بازیهای کلیکی مردهاند؟
به گفته آنها، بازیهای کلیکی (tap-to-earn) نتوانستهاند علاقه بلندمدت بازیکنان را حفظ کنند و صرفاً بر کسب درآمد تمرکز دارند، در حالی که بازیکنان به دنبال سرگرمی واقعی و تعامل اجتماعی در بازی هستند.
تمرکز نسل جدید بازیهای تلگرامی بر چه چیزی خواهد بود؟
بر سرگرمی و جذابیت گیمپلی اصلی، با استفاده از عناصر وب ۳ (Web3) مانند اقتصاد توکنی به عنوان یک افزودنی برای بهبود تجربه کلی بازی، نه هدف اصلی بازی کردن.
هوش مصنوعی (AI) چه نقشی در توسعه بازیهای وب ۳ (Web3) دارد؟ به گفته بنیانگذاران نات کوین (NOT)، هوش مصنوعی میتواند فرآیند کدنویسی را تسریع کرده و توسعه بازیها را برای توسعهدهندگان وب ۳ (Web3) کارآمدتر کند، اگرچه نیازمند نظارت و تخصص انسانی است.
ارز دیجیتال نات کوین
خرید و فروش نات کوین در صرافی تبدیل
خرید نات کوین
ا