اشتراک گذاری مطلب
صفحه نخست

رشد عجیب سبک زندگی انفرادی پس از کرونا/ اقتصاد تنهازیستی جایگزین اقتصاد انزوایی کرونا شد

1468
admin
1 دقیقه مطالعه

به گزارش اقتصاد آنلاین، نشریه اکونومیست در گزارشی به تغییر الگوی مصرف مردم پس از همه گیری کرونا پرداخته است. این نشریه در گزارش خود آورده است: در سال‌های تاریک همه‌گیری، مردم به ماندن در خانه عادت کردند. هزینه‌ها در بخش خدمات، از وعده‌های غذایی در رستوران‌ها و سفر‌های خارجی گرفته تا مراقبت‌های پزشکی اختیاری، سقوط کرد. در عوض، تقاضا برای کالا‌ها افزایش یافت و مردم به خرید کامپیوتر و دوچرخه‌های ورزشی روی آوردند. این الگو‌ها حتی زمانی که زندگی به حالت عادی بازگشت نیز به طرز قابل‌توجهی پایدار ماند.

بازگشت اقتصاد بیرون‌محور با چرخشی تازه

اکنون دیگر اقتصاد انزوا به‌طور قطعی به گذشته پیوسته است. در سراسر جهان توسعه‌یافته، اقتصاد مبتنی بر حضور فیزیکی افراد دوباره شکوفا شده است. در واقع، سهم هزینه‌های مصرف‌کننده که به خدمات اختصاص می‌یابد، سرانجام به روند پیش از همه‌گیری بازگشته است. با این حال، یک نکته ظریف در میان است: اقتصاد انزوا جای خود را به بازاری داده است که همچنان در جنبه‌هایی مهم – هرچند کمتر مشهود – با الگوی قبل از همه‌گیری متفاوت است.

آمریکا نمونه بارز احیای اقتصاد بیرون‌محور است. از سال ۲۰۲۳ تاکنون، هزینه‌های بهداشت و درمان در این کشور به‌طور واقعی ۱۰ درصد رشد کرده و مخارج حمل‌ونقل عمومی نیز ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مقابل، دیگر مصرف‌کنندگان پول خود را صرف ابزار‌های برقی یا وسایل باغبانی نمی‌کنند. آمریکایی‌ها همچنین مصمم هستند که از زندگی لذت ببرند. برآورد ما نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های هواپیمایی بزرگ این کشور از محصولات ممتاز مانند سفر‌های کلاس تجاری سالانه ۷ درصد افزایش یافته، در حالی که این رقم در مجموع تنها ۱ درصد رشد داشته است. به‌طور مشابه، در حالی که درآمد هتل‌های اقتصادی کاهش یافته، فروش هتل‌های لوکس سالانه ۸ درصد رشد داشته است.

رشد مشابه در اروپا؛ تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان

این روند‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس نیز مشهود است. بانک گلدمن ساکس قیمت سهام شرکت‌های اروپایی را که از حضور مردم در خانه سود می‌برند (مانند تجارت الکترونیک و بازی‌های رایانه‌ای) با شرکت‌هایی که از فعالیت‌های بیرون از خانه نفع دارند (مانند باشگاه‌های ورزشی و رستوران‌ها) مقایسه می‌کند. طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به شرکت‌های فعال در اقتصاد بیرون‌محور نشان داده‌اند. به گزارش وب‌سایت رزرو OpenTable، در آلمان تعداد افرادی که در اوایل ژوئن در رستوران‌ها غذا خورده‌اند، ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت کووید-۱۹ عملاً به گذشته پیوسته است. با این حال، همه‌گیری همچنان سایه‌ای بلند بر رفتار‌های اجتماعی افکنده است؛ چراکه گرچه مردم از خانه بیرون می‌روند، این کار را بیش از پیش به‌تنهایی انجام می‌دهند.

اقتصاد تنهازیستی؛ تغییرات رفتاری در مصرف‌کنندگان

شرکت Airbnb گزارش داده است که جست‌و‌جو‌ها برای سفر‌های انفرادی در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های رسمی بریتانیا، مسافران بیشتر از خودرو‌های شخصی یا تاکسی استفاده می‌کنند که حریم خصوصی دارند، تا وسایل حمل‌ونقل عمومی که فاقد آن هستند. همچنین، مردم کمتر از گذشته وعده‌های غذایی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. بیش از یک‌چهارم آمریکایی‌ها گفته‌اند که در روز گذشته تمام وعده‌های غذایی خود را به‌تنهایی صرف کرده‌اند؛ این در حالی است که این رقم پیش از همه‌گیری بسیار کمتر بود. اقتصاد انزوا پایان یافته است، اما جای خود را به اقتصادی تازه با نام «اقتصاد تنهازیستی» داده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *