اشتراک گذاری مطلب
خودرو

تارا جدید ایران خودرو در آستانه ورود به بازار / نگاهی به فیس‌لیفت خودرو پرفروش داخلی + عکس

431
admin
1 دقیقه مطالعه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بیت ران، مجتبی اسماعیلی: عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره‌ی تولید تارا فیس لیفت توربو اظهار داشته‌است: “نسخه فیس‌لیفت شده‌ی تارا وارد مرحله طراحی رندرهای داخلی و خارجی شده‌است و پس از پایان این مرحله، طراحی نهایی آغاز خواهد شد. فرایند طراحی این سدان داخلی سخت بوده‌است. چرا که تارا به‌عنوان یکی از معدود خودروهای تولید داخل، موفق به دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ شده‌است.”

تارا فیس لیفت توربو

خودروی تارا روی پلت فرم IKP1 ایران خودرو توسعه یافته‌است و سال ۱۴۰۰ وارد بازار شد. این خودرو در واقع نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که قرار بود در ایران خودرو تولید شود. اما قطع همکاری شرکت پژو پیرو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، باعث متوقف شدن این پروژه شد. شرکت ایران خودرو نیز با استفاده از نقشه‌ها و مدارک فنی به جا مانده از پروژه پژو ۳۰۱، اقدام به ساخت تارا کرد. این خودرو هر چند از پلت فرمی نسبتا ایمن با سواری و هندلینگ مناسب بهره‌می‌برد، اما طراحی آن همواره مورد انتقاد قرار گرفته‌است. قوای محرکه ۱۱۵ اسب بخاری نه چندان قوی این خودرو نیز باعث شده‌است تا شتاب و کشش این خودرو چنگی به دل نزند.

اما حالا باید دید با ورود تارای جدید ورق این خودرو بر می‌گردد؟

مشخصات تارا فیس لیفت توربو

تارا جدید افزون‌بر تغییرات در طراحی ظاهری و داخلی، قرار است به قوای محرکه جدید هم مجهز شود. پیشرانه این خودرو به احتمال بسیار زیاد از نوع TU5 پلاس توربو شارژر است. این پیشرانه  قدرتی برابر ۱۳۴ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور خواهد داشت.

یک گیربکس هفت سرعته‌ی اتوماتیک دوبل کلاچ تَر نیز توان پیشرانه‌ی تارا فیس لیفت توربو را به چرخ‌های جلو خواهد رساند. هنوز اطلاعات کاملی درباره‌ی نوع این گیربکس منتشر نشده‌است، اما به احتمال زیاد این گیربکس نیز از نوع DAE ساخت چین است که ممکن است در شرکت نیرو محرکه‌ی ایران هم مونتاژ شود.

همچنین، هنوز اطلاعاتی درباره‌ی امکانات تارای جدید منتشر نشده‌است.

تارا فیس لیفت توربو

زمان عرضه 

مدیرعامل ایران خودرو درباره‌ی عرضه تارای جدید اظهار داشته است: “امیدواریم که این خودرو تا مهر ماهِ سال ۱۴۰۵ وارد بازار شود.”

گفتنی است که هنوز هیچ تصویر رسمی از تارا فیس لیفت توربو از سمت ایران خودرو منتشر نشده‌است و پیر محمدی در این زمینه تاکید کرد: “رندرهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند، ماهیت رسمی ندارند و بر‌اساس حدس‌و‌گمان ساخته شده‌اند.”

تارا جدید خودروی مناسبی خواهد بود؟

شتاب نه چندان زیاد، مشکلات برقی، طراحی ناموزون، درزهای زیاد و ناهمگون بدنه و راندمان ضعیف گیربکس اتوماتیک DAE از جمله معایب این خودرو هستند.

هنوز طراحی تارا فیس لیفت توربو مشخص نیست، اما با فرض انجام یک فیس لیفت مناسب روی این خودرو، مشکلات طراحی این خودرو تا حد زیادی بر طرف خواهد شد. پیشرانه‌ی جدید توربوی این خودرو هر چند توان مناسبی دارد اما با سوخت ایران سازگار نیست. گیربکس خودرو نیز اگر از نوع دو کلاچه باشد باعث افزایش راندمان خودرو خواهد شد. اما به طور کلی گیربکس‌های دو کلاچه برای دمای بالا و ترافیک‌های سنگین گزینه مناسبی نیستند و دچار فرسایش زود هنگام و استهلاک بالا خواهند شد.

حال باید دید تارا فیس لیفت توربو مشکلات نسخه پیشین‌را بر طرف خواهد کرد، یا به تعداد آنها می‌افزاید؟

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *