اشتراک گذاری مطلب
اخبار خودرو

بدعهدی سایپا در تحویل خودروهای شاهین/جایگزین شاهین ۱۲۳ میلیون تومان گران‌تر از نسخه قبلی!

4924
admin
1 دقیقه مطالعه

به گزارش تجارت نیوز،

شاهین، نخستین سدان تولیدی شرکت سایپاست که بر پایه پلتفرم مشترکی با تویوتا یاریس طراحی شده و در سگمنت C جای می‌گیرد. این خودرو در بازار ایران رقیب اصلی محصول تارا از ایران‌خودرو به شمار می‌آید.

در ابتدا قرار بود شاهین با موتور برلیانس اچ330 راهی بازار شود، اما با تشدید تحریم‌ها و خروج برلیانس از ایران این موضوع منتفی و شاهین با موتور توربوشارژ تیبا راهی بازار شد و انتقادات زیادی را در پی داشت.

شاهین به دلیل ایمنی مناسب، طراحی به‌روز و فضای جادار، مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته است. با این حال، پیشرانه و کیفیت متریال این خودرو از جمله مسائلی هستند که مورد نقد مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند.

سایپا نیز در آخرین به‌روزرسانی‌های خود تلاش کرده است تا حد زیادی به این انتقادات پاسخ دهد و محصول پرطرفدار خود را بهبود بخشد، اما بدعهدی در تحویل شاهین پلاس منجر به بروز چالش‌های فراوانی برای مشتریان شده است.

شاهین پلاس؛ رفع برخی ایرادها

شاهین پلاس، نسخه ارتقایافته این خودرو، به عنوان محصول جدید سایپا معرفی شده است. این نسخه با تغییراتی در پیشرانه و برخی امکانات جانبی همراه است، اما نتوانسته به تمام انتظارات پاسخ دهد. 

طراحی ظاهری شاهین پلاس تفاوت عمده‌ای با نسخه قبلی ندارد و تغییرات در این بخش به نصب لوگوی AT بر روی گل‌گیر شاگرد و لوگوی پلاس در نمای عقب خودرو محدود شده است. سایپا می‌توانست با استفاده از رینگ و لاستیک جدید، جذابیت بیشتری به محصول بدهد، اما ظاهر قبلی حفظ شده و تغییری در ظاهر خودرو به چشم نمی‌خورد.

در فضای داخلی، تنها تغییر قابل توجه، تغییر تریم کابین از طرح مشکی به ترکیب مشکی و کرم است که از نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان، ناکافی به نظر می‌رسد. کیفیت متریال داخلی همچنان مورد انتقاد است و تغییرات داخلی بیشتر جنبه ظاهری دارند تا بهبود کیفی.

این خودرو همچنین به امکاناتی چون صندلی چرمی، صندلی راننده برقی و گرم‌کن صندلی مجهز شده است، اما عمده تغییرات این خودرو که سبب شده تا شاهین پسوند پلاس را یدک بکشد به پیشرانه این خودرو باز می‌گردد.

شاهین پلاس به موتور EC5 پژو-سیتروئن مجهز شده که با داخلی‌سازی سایپا به ME16 تغییر نام داده است. این موتور 1600 سی‌سی تنفس طبیعی، توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده شش‌سرعته DAE، مشابه گیربکس تارا اتوماتیک، در این خودرو استفاده شده، اما سایپا مدعی است کالیبراسیون بهتری میان موتور و گیربکس شاهین پلاس برقرار کرده است.

ناتوانی سایپا در مدیریت تعهدات؛ از وعده‌ها تا واقعیت

سایپا تعداد قابل توجهی سایپا شاهین را در سامانه یکپارچه فروخته است. تعهداتی تا پایان سال 1403 که با توجه به مشکلات تولید با یکسال تاخیر به دست مشتریان می‌رسند.

بنا به گفته متقاضیان، تحویل برخی تعهدات تابستان و پاییز این گروه خودروسازی با تبدیل به شاهین پلاس به بهمن و اسفند سال جاری، و سایر تعهدات سال جاری به سال آینده انتقال یافته است. 

محل چالش بدعهدی‌های سایپا به کلینیک خودرویی این شرکت در مردادماه سال جاری بازمی‌گردد.

به گزارش تسنیم، در این مراسم معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرده است که تا پایان سال جاری 40 هزار دستگاه خودرو شاهین پلاس به بازار عرضه خواهد شد و تولید انبوه این خودرو از ابتدای خردادماه آغاز شده است. درصورتی که در مراسم تحویل نمادین شاهین در آبان‌ماه سال جاری، مدیرعامل سابق سایپا از آغاز تولید انبوه شاهین پلاس از ابتدای آبان خبر داده است.

در مراسم تحویل نمادین شاهین پلاس، سایپا 10 دستگاه شاهین پلاس را سه ماه زودتر از موعد تحویل مشتریان داد. همچنین در روند این مراسم، جواد توسلی مهر، مدیرعامل سابق سایپا، اعلام کرد که این شرکت ظرفیت تولید 20 دستگاه در ساعت را دارد و تعهدات بعدی نیز زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

با این حال، بر اساس آمار منتشر شده در کدال، میزان تولید شاهین از ابتدای خرداد تا پایان آذرماه 27 هزار دستگاه بوده که مشخص نیست چه تعداد از این تولیدات مربوط به شاهین پلاس است. علاوه براین، تولید شاهین به 2500 دستگاه در ماه کاهش یافته که این امر اجرای تعهدات سایپا را بعید به نظر می‌رساند.

شرکت سایپا اخیراً به‌صورت رسمی اعلام کرده است که تولیدات شاهین با تقاضای موجود هم‌خوانی ندارد. عرضه محدود شاهین پلاس باعث شده است این محصول جدید گروه سایپا با حباب قیمتی در بازار آزاد مواجه شود.

شاهین پلاس در ابتدا با قیمت 757 میلیون تومان به بازار عرضه شد، اما پس از افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه، بهای آن به 862 میلیون تومان رسید. با این حال، به دلیل عرضه محدود، این محصول در بازار آزاد با قیمتی معادل یک میلیارد و 217 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

از تاخیر در تحویل تا افزایش قیمت؛ گلایه‌های مشتریان از سایپا

عملکرد شرکت سایپا در دو سال گذشته نشان‌دهنده ناتوانی این شرکت در مدیریت تعهدات خود بوده است. اظهارات خریداران و متقاضیان طرح‌های ثبت‌نام سایپا گویای نابسامانی عمیق در فرآیند ثبت‌نام، تحویل خودرو و عدم پاسخگویی به مشکلات است. این وضعیت منجر به آسیب جدی به اعتماد مشتریان نسبت به گروه سایپا شده است.

یکی از مهم‌ترین گلایه‌های مشتریان، تأخیر طولانی در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، از جمله شاهین، است. به گفته مشتریان، این تأخیرها اغلب با تعویق و تبدیل بیشتری همراه می‌شود. این روند نه‌تنها زیان مالی زیادی به مشتریان وارد کرده، بلکه موجب بلاتکلیفی و سردرگمی مداوم آن‌ها شده است.

موضوع دیگری که به‌طور مکرر مورد انتقاد قرار گرفته، تأخیر در تحویل همراه با افزایش قیمت خودروهاست. برخی تعهدات سایپا برای تحویل شاهین به سال آینده موکول شده است که علاوه بر جریمه تأخیر پایین، افزایش قیمت غیرمنطقی خودرو را نیز به همراه دارد. همچنین طرح تبدیل شاهین اتوماتیک به شاهین اتوماتیک پلاس دارای تفاوت قیمتی 123 میلیون تومانی است که بسیاری از مشتریان برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند. 

در این میان، احتکار شاهین در پارکینگ‌های سایپا که در هفته‌های اخیر توجه بسیاری از رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کرده چالش دیگری است که اگر صحت داشته باشد، نقض آشکار اصول اخلاقی و قانونی بوده و نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی است.

سایپا در محصول جدید خود تلاش کرده است برخی از انتقادات فنی را رفع کند، اما بی‌توجهی به حقوق مشتریان همچنان مسأله‌ای جدی است. این چالش تنها مختص سایپا نیست و سایر خودروسازان داخلی نیز با مشکلات مشابهی دست‌به‌گریبان هستند. اظهارات متقاضیان طرح‌های فروش حاکی از ضعف نهادهای نظارتی در مدیریت و کنترل عملکرد خودروسازان است.

رکود بازار خودرو به اعتماد خدشه‌دار شده مشتریان و تورم بالای اقتصادی بازمی‌گردد. برای بهبود اعتماد مشتریان، اصلاحات ساختاری از جمله شفافیت در فرآیندها، تقویت نظارت بر عملکرد خودروسازان، اصلاح سیستم فروش و جلوگیری از پیش‌فروش خودرو بدون تضمین تحویل، باید در اولویت اقدامات خودروسازان و سیاست‌گذاران قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

دانشگاه تهران

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها