اشتراک گذاری مطلب
علم و فناوری

استارتاپ هوش مصنوعی سلامت ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد

4901
admin
1 دقیقه مطالعه

به گزارش تجارت نیوز،

صنعت سلامت یکی از حوزه‌های سودآور برای توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی به منظور تسریع عملیات بالینی، تحقیقاتی و اداری است. Qventus، استارت‌آپی که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای خودکارسازی کارها در سناریوهای مختلف سلامت مانند جراحی‌ها، ترخیص بیماران و ویزیت‌های سرپایی/بستری می‌سازد، موفق به جذب ۱۰۵ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری D شده است.

این سرمایه‌گذاری شامل ۸۵ میلیون دلار سرمایه سهامی و ۲۰ میلیون دلار بدهی اختیاری است و برای توسعه «همکاران هوش مصنوعی» بیشتر در حوزه‌های کاربردی فراتر از برنامه‌های بستری که Qventus را مشهور کرده است استفاده خواهد شد.

مودیت گارگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار Qventus، در مصاحبه‌ای گفت: «بدهی در صورت نیاز در آینده در دسترس است. صادقانه بگویم، ما به هیچ‌یک از این منابع نیاز نداشتیم، اما این یک فرصت بود.»

سرمایه‌گذاران اصلی و ارزش‌گذاری شرکت

KKR سرمایه‌گذار اصلی این دور است و سرمایه‌گذاران قبلی مانند Bessemer Venture Partners نیز مشارکت داشته‌اند. این دور همچنین شامل چندین سرمایه‌گذار استراتژیک برجسته است که از مشتریان Qventus نیز هستند: Northwestern Medicine، HonorHealth و Allina Health. ارزش‌گذاری شرکت فاش نشده است، اما منابع خبر از ارزش‌گذاری بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌دهند.

این جذب سرمایه نشان‌دهنده علاقه‌ فزاینده سرمایه‌گذاران به حوزه هوش مصنوعی سلامت است. در روزهای اخیر، Cera در بریتانیا ۱۵۰ میلیون دلار، Hippocratic ۱۴۱ میلیون دلار و Innovaccer ۲۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

رشد Qventus و چشم‌انداز آینده

این دور سری D بزرگ‌تر از تمام دورهای قبلی Qventus است. بر اساس داده‌های PitchBook، این استارت‌آپ پیش از این حدود ۹۵ میلیون دلار جذب سرمایه کرده بود و آخرین ارزش‌گذاری آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود. گارگ اعلام کرد Qventus از آن زمان تاکنون پایگاه مشتریان خود را چهار برابر افزایش داده و رشد خالص آن به ۱۲۰ درصد رسیده است.

همچنین، کسب‌وکار اصلی شرکت سه برابر رشد کرده است. اگرچه درآمد یا اعداد خاصی فاش نشده، گارگ اشاره کرد شرکت «نزدیک به نقطه سربه‌سر شدن» است. این جزئیات در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است، زیرا استارت‌آپ‌ها به دنبال مدل‌های کسب‌وکار پایدارتر هستند، به‌ویژه با توجه به کوچک بودن پنجره عرضه اولیه سهام (IPO) و انتظارات سرمایه‌گذاران برای بازدهی.

تفاوت Qventus با سایر شرکت‌های هوش مصنوعی سلامت  

ابزارهای هوش مصنوعی مانند دستیاران نوشتاری (AI scribes) اکنون در بازار سلامت نسبتاً رایج شده‌اند، به‌ طوری که برخی شرکت‌ها ممکن است برای متمایز کردن خود از این توصیف فاصله بگیرند. گارگ گفت: «ما یک شرکت دستیار نوشتاری هوش مصنوعی نیستیم. ما قابلیت شنیدن داریم، اما دستیار نوشتاری هوش مصنوعی فضایی نسبتاً رقابتی است و ما بر حوزه‌ای از عملیات تمرکز کرده‌ایم که دردسرهای زیادی دارد.»

تاریخچه و پیشرفت‌های Qventus 

گارگ دارای مدرک مهندسی و MBA از دانشگاه استنفورد است و اولین بار هنگام کار روی یک پروژه بیمارستانی در مک‌کینزی با پتانسیل استفاده از خودکارسازی در سلامت آشنا شد. Qventus بیش از ۱۲ سال است فعالیت می‌کند و در ابتدا با استفاده از یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های خودکارسازی به بهبود کارایی پزشکان و سایر متخصصان سلامت پرداخت. این شرکت بعداً به حوزه‌های دیگری مانند عملیات داروخانه نیز گسترش یافت.

اخیراً، پیشرفت‌های هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) شرکت را به سمت ساخت راه‌حل‌هایی سوق داده است که به‌ صورت بلادرنگ به نیازهای پزشکان پاسخ می‌دهند. گارگ گفت: «اگر به وظایف اداری که بخشی از کار بالینی هستند فکر کنید، یادگیری ماشین بیش از ۱۲ سال است که در این فضا فعال است.» او افزود هوش مصنوعی تولیدی با افزودن داده‌های بدون ساختار به این فرایند، بهبود چشمگیری در نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در انجام کارهای اداری ایجاد کرده است.

چشم‌انداز آینده هوش مصنوعی در سلامت

به احتمال زیاد در سال آینده شاهد فعالیت بیشتری در حوزه هوش مصنوعی سلامت خواهیم بود، هم در زمینه جذب سرمایه برای شرکت‌های نویدبخش و هم در زمینه ادغام و تملیک (M&A) برای تثبیت این حوزه. جیک هلر، شریک و رئیس رشد فناوری در KKR،  گفت: «Qventus در تقاطع موضوعاتی قرار دارد که KKR زمان زیادی را صرف ارزیابی آنها در تیم‌های فناوری و سلامت خود کرده است.»

او توضیح داد: «این شرکت در لحظه‌ای کلیدی از رشد خود قرار دارد، به‌ویژه در زمانی که سیستم‌های سلامت بیش از پیش در حال پذیرش فناوری برای افزایش کارایی هستند. فناوری این شرکت به‌ طور معناداری بار هماهنگی مراقبت و وظایف اداری را از دوش پزشکان و کارکنان پزشکی برمی‌دارد و به آنها امکان می‌دهد بر ارائه بهترین مراقبت به بیماران تمرکز کنند.»

دانشگاه تهران

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها