اشتراک گذاری مطلب
اقتصاد جهان

علت کاهش فروش خودروهای برقی چیست؟

5470
admin
0 دقیقه مطالعه

به گزارش تجارت نیوز،

دولت‌ها برای سال‌های متمادی، یارانه‌های بسیاری را برای تشویق رانندگان برای خرید خودروهای الکتریکی ارائه می‌کردند. خودروسازان شروع به بازسازی کارخانه‌ها کردند و انتخاب گسترده‌تری از خودروهای برقی را برای پاسخگویی به تقاضا ارائه کردند.

خودروهای بدون آلایندگی با کاهش قیمت‌ها و بهبود فناوری، از موقعیت خوب به جریان اصلی مبدل شدند و به نظر می‌رسید که دوره موتورهای احتراقی ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان برسد. اما طی چند سال گذشته، انتقال خودروهای الکتریکی متزلزل شده است.

دولت‌ها مشوق‌های مالی را برای خریداران خودروهای برقی کاهش داده‌اند، رشد فروش از ترمز جلوگیری کرده است و صنعت خودروسازی در مورد برخی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری که برای تغییر سریع‌تر به سمت الکتریکی پیش‌بینی شده بود، فکر دیگری می‌کند. اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از فشارهای کاهش سرعت ممکن است کمتر شود و سال ۲۰۲۵ می‌تواند نقطه عطفی باشد.

چه اتفاقی برای تقاضای خودروهای الکتریکی افتاده است؟

رشد فروش جهانی خودروهای برقی کاهش یافته است. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای سواری تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی‌ که می‌توانند با بنزین نیز حرکت کنند تا ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است و این در مقایسه با افزایش ۳۳ درصدی در سال گذشته و بیش از دو برابر شدن فروش در سال ۲۰۲۱ است.

با این حال، رشد کندتر به معنای عدم رشد نیست. فروش کلی خودروهای برقی به بالاترین حد سالانه خود ادامه داده است که توسط چین پیش می‌رود. نتایج نشان داده است که چین تقریباً دو سوم از ۱۷.۲ میلیون خودروی برقی فروخته شده در سراسر جهان در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین آمار، ایالات‌متحده شاهد افزایش فروش خودروهای برقی ۷ درصدی در سال ۲۰۲۴ بود که با افزایش ۱۵ درصدی در سه ماهه چهارم افزایش یافت. این امر ناشی از تهدید رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ مبنی بر پایان دادن به اعتبارات مالیاتی برای خودروهای الکتریکی بود که مصرف کنندگان را ترغیب کرد تا قبل از اینکه تغییرات بالقوه سیاست، گزینه‌های برقی را گران‌تر کند، خرید را انجام دهند.

تغییر به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا، در بیشتر سال گذشته معکوس شد، زیرا خودروهای با اگزوز سهم خود را از فروش کلی افزایش دادند. بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان اروپا، از ژانویه تا نوامبر، فروش خودروهای الکتریکی با باتری و پلاگین هیبریدی‌ها نسبت به سال گذشته اندکی کاهش یافته است، به طوری که آلمان، بزرگ‌ترین بازار قاره، شاهد کاهش ۱۷ درصدی بوده است.

پشت این کندی رشد چیست؟

فروش ضعیف‌تر در اروپا، همزمان با حذف یارانه‌های دولتی بود. خودروهای برقی بدون این مشوق‌ها، در مقایسه با خودروهای سوختی معادل بسیار گران هستند. به طور متوسط، خودروهای تمام الکتریکی در اروپا ۳۰ درصد و در ایالات‌متحده ۲۷ درصد گران‌تر هستند.

خودروهای برقی ارزان‌تری در آنجا یعنی در چین وجود دارد. اما دولت‌های اروپا و ایالات متحده از خودروسازان داخلی خود با تعرفه‌ها و موانع دیگر محافظت می‌کنند تا سازندگان چینی خودروهای برقی مانند بی‌وای‌دی را از خود دور نگه دارند.

رکود برای صنعت خودرو چه معنایی دارد؟

در سپتامبر خودروسازان قدیمی و آنهایی که سابقه طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتور احتراقی دارند، اکنون مجموعاً ۲۳.۷ میلیون فروش خودرو الکتریکی در سال ۲۰۳۰ را هدف قرار داده اند. این بیش از سه میلیون مدل خودرو در مقایسه با جاه‌طلبی‌های پایان دهه آنها در سال ۲۰۲۳ است.

حتی تسلا، سازنده خودروهای برقی خالص که بیشترین تلاش را برای موفقیت خودروهای برقی در بین رانندگان انجام داد؛ هدف خود مبنی بر ارائه ۲۰ میلیون دستگاه سالانه تا سال ۲۰۳۰ را متوقف کرده است. برترین فروشنده خودروهای الکتریکی در جهان که در مقابل بی‌وای‌دی قرار دارد در سال ۲۰۲۴ اولین کاهش فروش سالانه خود را در بیش از یک دهه گذشته به ثبت رساند و این در حالی است که تحویل رکورد در سه ماهه چهارم را داشت.

علت افت فروش خودروهای برقی

در بحبوحه فروش ضعیف‌تر خودروهای برقی، برخی از خودروسازان در اروپا هشدار داده‌اند که اگر نتوانند استانداردهای آلایندگی سختگیرانه اتحادیه اروپا را رعایت کنند، ممکن است میلیاردها یورو جریمه شوند و شرکت‌ها اکنون برای به حداقل رساندن جریمه‌های خود، ناوگان خودروهای برقی خود را با سازندگانی مانند تسلا و ولوو ترکیب می‌کنند.

تغییر به سمت خودروهای الکتریکی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و همچنین یک چالش بزرگ برای صنعت خودروسازی است که برای بسیاری از اقتصادها حیاتی است. تلاش جهانی برای برقی‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای، خودروسازان اروپایی و آمریکایی را با یک تهدید رقابتی بزرگ از سوی چین مواجه کرده است.

باز کردن درها برای واردات و تولید بیشتر خودروهای برقی و قطعات چینی به حفظ فشار نزولی بر قیمت‌ها در اروپا و آمریکای شمالی و افزایش تقاضا کمک می‌کند. با این حال، این موضوع می‌تواند خودروسازان محلی را تضعیف کند و سلطه چین را در صنایع سبز آینده بیشتر کند. مزیت قیمتی چین قابل توجه است که به دلیل مازاد ظرفیت تولید قابل توجه است. در همین حال، سایر دولت‌ها که از کاهش اخیر تقاضای خودروهای برقی نگران شده‌اند، در حال بررسی این هستند که آیا انگیزه‌های مالی خود را برای خریداران بازگردانند یا خیر.

تمام کارهایی که خودروسازان برای پیکربندی مجدد کارخانه‌های خود برای تولید خودروهای برقی انجام داده‌اند به این معنی است که آنها به ارائه طیف گسترده‌تری از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای جذب خریداران متزلزل نزدیک‌تر می‌شوند.

خودروسازان اروپایی خودروهای برقی جدید و ارزان‌تری را برای کمک به رسیدن به اهداف تغیرات آب وهوایی عرضه می‌کنند. بر اساس سناریوی خوش بینانه، خودروهای برقی می توانند ۲۴ درصد از بازار اروپا را در سال جاری به خود اختصاص دهند. این یک جهش بزرگ از سهم ۱۳.۴ درصدی آنها در کشورهای اتحادیه اروپا طی یازده ماه اول سال ۲۰۲۴ است که توسط انجمن خودروسازان اروپا بررسی شده است.

دانشگاه تهران

منبع :

ايسنا

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها