عرضه کالاهای اساسی ارزان و با کیفیت در نمایشگاه بهاره اصناف/ برخی نهادهای برای پول عید مردم کیسه دوختهاند
به گزارش تجارت نیوز،
رئیس اتاق اصناف تهران در نشست خبری امروز 17 بهمن 1403، اعلام کرد: همهساله اتاق اصناف برای پایان سال با برگزاری نمایشگاه بهاره برنامه ویژهای برای ارائه خدمات و کالا به مردم دارد که هدف از انجام آن این است که خدمت بهتری به جامعه هدف و مردم انجام بگیرد. تلاش اتاق اصناف این است که در هر سال کیفیت، دقت و نظارت در این نمایشگاهها ارتقا یابد.
حمیدرضا رستگارپور با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه بر اساس دستور دولت و مصوبات ستاد تنظیم بازار است، توضیح داد: اتاق اصناف از نظر سیاستهای کلی روی این نکته توجه دارد که این نمایشگاه به حمایت از تولیدکننده منجر شود و شاخص آن به رشد تولید ملی کمک کند. با این حال برگزاری این نمایشگاه برای اتاق اصناف و اتحادیهها یک بار است که به دلایل گفتهشده آن را بر عهده گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه فرصتی برای تولیدکننده، عرضهکننده و مصرفکننده است، تشریح کرد: تقارن نوروز و ماه رمضان باعث شده اتاق اصناف استقبال بیشتری نسبت به برگزاری نمایشگاه نشان دهد که ایمد میرود کالاها از تولید به مصرف عرضه شوند و نرخ آن به شکل مصوب و کارشناسیشده باشد.
عرضه کالا باید همراه با عدالت و برابری باشد
رستگارپور با انتقاد از فروش پیادهروها و معابر به دستفروشان خرد و حضور آنها در پارکینگها و مکانهای نامتعارف اعلام کرد: اگر برقراری این نمایشگاه به کوچکسازی اقتصاد منجر شود و به نابرابری و بیعدالتی در رقابت دامن بزند، اتاق اصناف علاقهای به برگزاری آن ندارد.
عدهای برای عیدی مردم کیسه دوختهاند
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه عدهای برای پایان سال کیسه برای جیب مردم دوختهاند که به سودهای نامتعارف دست پیدا کنند، تشریح کرد: سیاست اتاق اصناف این است که نرخ نهایی در پایینترین حد باشد. از این رو تخفیفهای پنج تا ۳۰ درصدی ارائهشده در نمایشگاهها واقعی هستند. متاسفانه فشارهایی از سوی شرکتها و افراد خاص به اتاق اصناف وارد میشود که این اتفاق رخ ندهد.
او اضافه کرد: از همین تریبون به ضرس قاطع اعلام میکنم که درحوزه توزیع کالا هیچ احدی حق دخالت ندارد، مگر اینکه قانون خاصی برای آن باشد. اما متاسفانه فشارها پایان ندارد و هر سال تکرار میشود. سوال ما این است که این چه وضعیتی است که ایجاد کردهاند؟ افرادی که در حاشیه ورود پیدا میکنند و کالای غیراستاندارد، تقلبی و خراب به اسم ارزانفردشی به مردم میرسانند بازار را نابود کردهاند.
وی عنوان کرد: به هیچ وجه نباید افراد غیرمرنبط اجازه داشته باشند که به این موضوع ورود کنند. مشکل اصلی ما این است که افراد غیرمتخصص به حوزه غیرمرتبط خود ورود میکنند که در این زمینه نیز مشهود است. اما تلاش کا این است که به بهترین شکل این نمایشگاه برگزار شود.
قیمتهای در نمایشگاه بهاره کارشناسیشده هستند
بنا بر اعلام رستگارپور، در نمایشگاه بهاره ناظران به شکل تماموقت حضور دارند. بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف این نمایشگاه از ۸ اسفند تا ۱۷ اسفند در ۱۷ نقطه دایر میشود. مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، کالاهای اساسی، منسوجات، پارچه و … ازجمله کالاهای قابل عرضه در این نمایشگاه هستند. قیمتها به شکل کارشناسی، منصفانه و مصوب هستند و در صورت بروز کوچکترین تخلف و تخطی از نرخ درجشده روی کالا در همان محل برخورد مقتضی صورت میگیرد.
او افزود: ماهیت برگزاری این نمایشگاه کمک و حمایت از تولیدات داخلی و مصرفکننده است. اگر اتفاق دیگری رخ دهد و افراد سعی در دخالت داشته باشند، اتاق اصناف به صورت قانونی با آنها برخورد میکند. زیرا این رقابت فضای نظارت را مخدوش میکند. چراکه فعالان صنفی مالیات میپردازند و چندین سال است سرمایه خود را روی رشد تولید گذاشتهاند که آنها باید از این موضوع بهره ببرند. اگر افراد فعال در بازارهای روز بخواهند میتوانند تحت نظارت اتاق اصناف در این نمایشگاهها حضور داشته باشند.
دستفروشان در پیادهروها و متروها، رقابت را ناعادلانه کردهاند
رستگارپور با اشاره به افزایش فعالیت دستفروشان در پیادهروها و متروها، یادآور شد: یکی از مشکلات واحدهای صنفی این است که به دلیل اغماض برخی دستگاهها، باید با فعالان غیرصنفی و دستفروشان در پیادهروها و مترو رقابت کنند. این دستفروشان باید طبق قانون ساماندهی شوند. سوال این است که چه نظارتی روی این کالاها وجود دارد؟ حتی گاهی دستفروشان کالای سرقتی میفروشند. ما از دستگاههای مختلف درخواست یاری داریم. در اتاق اصناف افراد خبرهای فعالیت دارند که به محض رؤیت کالا کیفیت آن را تشخیص میدهند.
به گفته او معمولا در کشورهای توسعهیافته کسبوکارها خرد نقش موثری دارند، اما در ایران این بخش تحولگرا از این ظرفیت دولتهای مختلف نتوانستهاند استفاده کنند. بنگاههای اقتصادی به دلیل هزینه پایین و بازدهی سریع میتوانند ویترین اقتصاد کشور باشند.
شهرداری تنظیم بازار را بر هم میریزد
احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، نیز در این نشست گفت: مشکل اصلی به نمایشگاههای شهرداری بازمیگردد که مجوز ستاد تنظیم بازار را ندارند. در همین نمایشگاه بهاره که هر سال برگزار میشود، تمام کالاهایی که در آن توزیع میشود قیمت مصوب دارند و باید نمونه آن در مرکز دید باشد.
به گفته او در نمایشگاه بهاره بازرسهای اتاق اصناف حضور دارند و نماینده صمت و تعزیرات هم موضوع را رصد میکنند. اما متاسفانه مشاهده میکنیم که گاهی پیادهروها که شهرداری باید پیگیر سد معبر باشد، آن را به فروش میگذارد. با پیگیریهای اتاق اصناف، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که در پیادهروها دیگر نمایشگاه برگزار نشود.
وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف مشکلی با عرضه کالا ندارد، افزود: این کار باید تحت نظر اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار انجام شود. امسال مصلی تهران، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و اشراق این نمایشگاه را برگزار میکنند و ساعت برگزاری آن از ۱۰ صبح تا ۹ شب است که در ماه رمضان ساعت تغییر میکند.
کالاها در نمایشگاه بهاره درجهبندی کیفیت دارند
ابوالحسنی درباره کیفیت کالاهای عرضهشده در نمایشگاه بهاره، توضیح داد: کالاهایی که در نمایشگاه بهاره ارائه میشوند از لحاظ کیفیت درجهبندی دارند، اما کالای بد در آنجا وجود ندارد. طبیعی است که بعضی کالاهای برند و لوکس در آنجا توزیع نشود، زیرا متقاضی آن به نمایشگاه بهاره نمیآید و احتمال زیاد فروش نرود.
به گفته او این نمایشگاه را اصناف برگزار میکنند و تولیدکنندههای آن خرد هستند. این تولیدکنندگان هستند که میتوانند آنجا رقابت کنند. طبیعتا تولیدیهای بزرگ و شناختهشده متقاضی خاصی در این نمایشگاه ندارند.
برای مطالعه بیشتر گزارش عرضه مستقیم کالاهای اساسی در فروشگاهها و نمایشگاههای بهاره را بخوانید.